PlayAd rekryterar Jerry Brynolfsson som försäljningschef

PlayAd Media Group har under de senaste 18 månaderna växt kraftigt organisatoriskt i Norden. I Sverige ligger fokus på att stegvis bygga upp säljorganisationen för att möta framtidens medielandskap.

– För att kunna vara den optimala affärspartnern och rådgivaren ute hos mediebyråerna idag krävs lyhördhet, kunskap och erfarenhet. Medielandskapet är mer komplext än någonsin. PlayAd har sedan många år en rutinerad säljavdelning inom online video och kommer nu stärka upp ytterligare med en försäljningschef, Jerry Brynolfsson, berättar Mats Ståhl, vd på PlayAd Media Group i Sverige.

Jerry Brynolfsson har över 15 års erfarenhet av mediebranschen och försäljning i olika roller. Han kommer närmast från mediebyråsidan där han har haft rollen som mediestrateg och kundansvarig. Främst har Jerry erfarenhet från TV4-Gruppen där han arbetat med försäljning i olika roller samt som försäljningschef på Nyhetsbolaget, Bonnier.

Mats Ståhl fortsätter:

Idag krävs det att en säljorganisation, utöver hantering av kundanpassade kampanjer och allt högre tempo av produktlanseringar, har ett affärsmannaskap för att kunna guida mediebyråerna och annonsörerna på bästa sätt samt har kunskaper i att utveckla den programmatiska affären.

Mediebyråerna är oftast indelade i en digital avdelning och en broadcastavdelning för sin digitala affär och för att möta upp det behovet delar PlayAd upp sin säljorganisation i två team som kommer ledas av två försäljningschefer – Jerry Brynolfsson och Christoffer Tranquist, som arbetat på PlayAd sedan 2011 och har en gedigen erfarenhet av online video.

– Jag känner till PlayAd sedan länge och särskilt Mats Ståhl som idag är VD för PlayAd Sverige. Mats har berättat om PlayAds nästa steg och jag känner mig mycket trygg inför kommande arbete och utmaningar och ser fram emot en spännande resa med alla kompetenta medarbetare. PlayAd har sedan start gått i bräschen för online video och därför känns det förstås extra roligt att få möjligheten att vara en del av PlayAd-teamet. Jag hoppas att mina erfarenheter och kunskaper inom media och försäljning ska bidra till fortsatt utveckling och att PlayAd stärker sin position ytterligare inom online video, säger Jerry Brynolfsson.

– Det är lätt att gå fel i en marknad med extremt snabb förändring. Vi vill inte vara ett bolag som fastnar i interna processer och svårt till beslut. Därav håller jag fast vid planen att bygga organisationen stegvis för framtidens medielandskap. Utvecklingen och kraven på ökad kunskap kring det digitala erbjudandet går oerhört fort. Idag måste en affärsrepresentant lyssna till marknadens behov mer än någonsin för att kunna hjälpa och guida mediebyråer och annonsörer i sitt beslutsfattande. Framåt kommer livscykeln för produkter vara kortare och det kräver mycket hög affärskompetens. Jerry har lång erfarenhet gällande affärskompetens, främst från åren på TV4 som tidigt tränade organisationen att arbeta med mycket komplexa affärsupplägg. Det gör mig övertygad om att han ska bidra till att PlayAd hänger med i utvecklingen, avslutar Mats Ståhl.

PlayAd Media Group International har under de senaste åren vuxit i snabb takt och befinner sig fortsatt i en expansiv fas i Norden. Jerry Brynolfsson är bara en av flera planerade rekryteringar framåt. Med nya annonsformat och snabb teknisk utveckling växer även PlayAds teknikbolag ad10 och består idag av sex utvecklare.

Kort om PlayAd Media Group (PMG): PlayAd är ett digitalt mediebolag med en helhetslösning för video online.

PlayAd Media Group (PMG) lanserade ett av Sveriges första videoannonsformat i februari 2009. Via Nordens största premiumnätverk av siter når PMG idag över 17 miljoner unika besökare i veckan. Med en innehållskatalog med över 100 000 videoklipp från ledande innehållsproducenter samt med en egen nordisk säljorganisation är PMG idag ledande innehållsleverantör inom premium online video. Genom den egenutvecklade tekniska plattformen Ad10 erbjuds flera olika annonsprodukter, PlayAd Engage, PlayAd Specific och PlayAd Reach, detta inom video-in-banner, video-in-app och video-in-stream. Bolaget har för närvarande 45 medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark, och tillhandahåller idag alla existerande videoannonsprodukter som finns på marknaden.