PlayStation®4 passerar 40 miljoner sålda enheter världen över

Sony Interactive Entertainment (SIE) annonserade idag att det har sålts över 40 miljoner PlayStation®4 (PS4™) till konsumenter, vilket gör konsolen till den snabbast säljande i PlayStations historia. Även speltitlarna säljer stort med över 270.9 miljoner sålda kopior fram till 26 maj 2016.

“Vi är verkligen tacksamma för det enorma stöd som våra fans och samarbetspartners världen över visat, vilket gjort det möjligt för oss att nå en viktig milstolpe på väldigt kort tid. Nu strävar vi efter att skapa fler spännande spelupplevelser för våra användare och bygga vidare på framgångarna för PS4-plattformen genom att erbjuda en oöverträffad spelkatalog och snart även en helt ny virtual reality-upplevelse, PlayStation VR”, säger Andrew House, President och CEO för Sony Interactive Entertainment.

På spelfronten har hett efterlängtade Uncharted 4: A Thief’s End, nyligen haft premiär – och noterade 2.7 miljoner sålda exemplar bara första veckan. Nu fortsätter spelfamiljen att växa med spel som Final Fantasy XV, Mass Effect Andromeda, Tekken 7, Gran Turismo SPORT, Horizon Zero Dawn, och The Last Guardian. Indieutvecklare fortsätter också komma med nya innovativa titlar så som Boundless, Hellblade och Pyre.

• playstation

Vi på Sony Computer Entertainment Europe står på spelarnas sida. Sedan 1995 har vi försett spelare över hela världen med otroliga upplevelser, sagolika äventyr och tusentals figurer – och kastat ut spelarna i en värld där universums öde ligger i deras händer.

Idag banar vi väg för framtidens underhållningssystem, spel och appar med PlayStation 4, PlayStation 3 och PlayStation Vita. Spelarna kan knyta an både till oss och till varandra via tjänster som PlayStation Plus och PlayStation Network.