Pressmeddelande -

​Sony Computer Entertainment och Sony Network Entertainment bildar Sony Interactive Entertainment LLC

Det nya företaget förenar kraften i affärsenheterna som rör PlayStation® och ger oöverträffade upplevelser till användare över hela världen, med start fredag 1 april 2016

Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) och Sony Network Entertainment International LLC (SNEI) bildar Sony Interactive Entertainment LLC (SIE). Ett nytt företag som förenar alla affärsenheter som tillhör SCE och SNEI, inklusive hårdvara, mjukvara, innehålls- och nätverkstjänster. SIE kommer att ha sitt huvudkontor i San Mateo, Kalifornien, USA, samt etablera globala verksamheter i Tokyo och London från och med fredag 1 april 2016.

– Genom att integrera PlayStations hårdvara, mjukvara, innehåll- och nätverkstjänster, kommer SIE bli en ännu starkare enhet, med en tydlig målsättning att driva tillväxten av verksamheten som rör PlayStation® ytterligare. Tillsammans med våra affärspartners kommer SIE utveckla marknadsledande och banbrytande tjänster och produkter som kommer att fortsätta att inspirera konsumenterna. Vi kommer arbeta hårt för att maximera företagets värde genom att samordna den globala verksamheten över San Mateo, Tokyo och London samt utnyttja lokal expertis, säger Andrew House, koncernchef och global VD för Sony Computer Entertainment Inc. och koncernledning med ansvar för Network Entertainment Sony Corporation.

Vänligen se bifogad PDF för mer information.

Vi på Sony Computer Entertainment Europe står på spelarnas sida. Sedan 1995 har vi försett spelare över hela världen med otroliga upplevelser, sagolika äventyr och tusentals figurer – och kastat ut spelarna i en värld där universums öde ligger i deras händer.

Idag banar vi väg för framtidens underhållningssystem, spel och appar med PlayStation 4, PlayStation 3 och PlayStation Vita. Spelarna kan knyta an både till oss och till varandra via tjänster som PlayStation Plus och PlayStation Network.