Ekonomi + psykologi = sant!

Inom ekonomiprogrammet på Plusgymnasiet i Malmö ryms inte bara årsrapporter och siffror utan även psykologiska faktorer. På kurslistan finns bland annat Management och Psykologi som ger elever en mångsidig ekonomiutbildning.

— Vi har samma grundplattform som andra Ekonomiprogram men vi har valt att nischa in oss på Psykologi, Ledarskap och Organisation som en del i kursutbudet. Det funkar jättebra och jag hör ofta elever som går här säga att de intresserad av sociala frågor, säger ekonomiläraren Anna Ström som har en lång bakgrund inom näringslivet.

Tidigare har Anna varit ekonomichef, managementkonsult och egenföretagare och hon ser en tydlig koppling till psykologi inom flera delar av näringslivet.

— Det kan vara försäljning när du ska pitcha idéer till andra och få dem att förstå din presentation. Även aktiekurser påverkas mycket mer än vad du tror på grund av psykologiska faktorer. Det ingår också i ledarskap där en bra företagsledare känner sig själv och vet hur man ska göra för att få ut det bästa av sin organisation och personal, fortsätter Anna.

Under ekonomikurserna får eleverna också träna på mycket av det de kommer stöta på i ett framtida yrkesliv.

— Det mesta av övningarna har jag hämtat från min erfarenhet från näringslivet. Det kan vara en uppgift när de ska tänka att de jobbar på marknadsavdelningen på IKEA eller en affärsidé som ska presenteras för banken, allt för att det ska bli verklighetstroget.

Vid sidan av det spännande kursupplägget finns också möjligheten till att driva ett eget företag. I Ung Företagsamhet får elever träna upp sin förmåga att samarbeta och lösa problem när de ska producera nya produkter eller tjänster under ett läsår.

Plusgymnasiet i Malmö är den lite mindre skolan där elever alltid har nära till lärare och mentorer som är villiga att hjälpa till. De som går på Ekonomiprogrammet är framför allt nöjda med den tydliga undervisning där de vet vad som krävs av dem och när de ska vara klara med kursmoment.

— Det är mindre klasser med mer lärarstöd i jämförelse med de större skolorna. Det som är roligt är också att Ekonomiprogrammets goda rykte nu sprider sig genom gamla elever vilket gör att fler intresserar sig för utbildningen.