Så ordnar Morgan bästa praktikplatserna

Alla vet att konkurrensen om praktikplatser hos företagen är mördande. Därför har Plusgymnasiet i Kristianstad anställt en pedagog som jobbar mer än halvtid med att placera skolans elever på rätt praktikplats.

-  Det är ett arbete som verkligen ger resultat, säger APL-samordnaren Morgan Jacobsson, som har byggt upp ett fungerande nätverk bland stadens företagare.

Gymnasiets yrkesprogram har arbetsplatsförlagt lärande, APL, en dag i veckan från och med andra årskursen på just Plusgymnasiet i Kristianstad. I vanliga fall brukar det falla på karaktärsämnesläraren att hitta praktikplatser åt sina elever. Handelsläraren skaffar praktik åt sina handelselever och stylistläraren placerar sina elever i salonger och i ateljéer.

- Men som karaktärsämneslärare har de ju redan fullt upp med undervisning och elevsamtal hela dagarna, så det är nästan omänskligt att begära att de också ska lägga ner kraft på att skaffa fram praktikplatser i den hårda konkurrens som råder, säger Morgan Jacobsson.

Praktikplats med kvalitet

Morgan har arbetat med praktikplatser i fem år och därmed hunnit bygga upp ett välfungerande kontaktnät bland företagarna i Kristianstad. Ett arbete som aldrig får stå stilla.

-  Att upprätthålla goda kontakter med företagen är jätteviktigt och det har jag tid med när jag kan arbeta mer än halva arbetstiden med APL-samordningen, säger han.

-  Det gör att vi inte bara får praktikplatser, vi får också praktikplatser med engagerade handledare och hög kvalitet. Vi skriver också ett utbildningskontrakt mellan skolan och arbetsgivaren.

Arbetet med APL-platsen börjar egentligen året innan eleven ska ut på praktik.

- Jag har ställt som krav att jag ska undervisa eleverna i samhällskunskap, som är mitt egentliga huvudämne, i första årskursen. Jag måste ju lära känna dem för att förstå vilken praktikplats och vilken handledare som kommer att vara bäst för dem.

Förebereder väl

Samhällskunskapsämnet passar perfekt för den noggranna praktikförberedelse som Morgan Jacobsson har med sina elever i slutet av första läsåret.

- Det allra första eleverna måste fundera över är vilket liv de ser framför sig och hur de ska nå dit. Vad vill jag jobba, var vill jag bo och hur kan jag nå dit?

Här får ungdomarna bland annat lära sig att beräkna sina levnadsomkostnader med hjälp av Konsumentverkets riktlinjer och de får en första lektion i konsten att söka ett banklån.

- Gymnasieungdomar idag måste påbörja sitt inträde i vuxenlivet genom att förstå att saker inte kommer att serveras dem, påpekar Morgan Jacobsson.

Måste erövra jobbet

När denna insikt har sjunkit in går klassen in i de mer praktiska förberedelserna för att skaffa ett jobb. Eller i detta skede en praktikplats.

- Vi lär oss att ett jobb inte är något man ”får”, utan något man erövrar. Vi lär oss hur man söker ett jobb, hur man skriver en cv och ett personligt brev och vi dramatiserar en anställningsintervju.

Därefter intervjuar Morgan Jacobsson samtliga elever.

- Jag tar reda på var de bor, hur de kan ta sig till arbetsplatsen, vad de vill få ut av sin praktik och så vidare.

Sedan börjar matchningsarbetet.

Lyckad matchning

- När vi lyckas med det matchningsarbetet – och det gör vi ofta eftersom vi tar det på så stort allvar – så är jag övertygad om att vi bidrar till att bekämpa arbetslösheten. När en elev fungerar på en arbetsplats får ju eleven arbetslivserfarenhet och goda referenser.

Plusgymnasiet har till exempel haft 32 handelsettor ute under vårterminen och ingen har avbrutit sin praktik eller bytt arbetsplats.

- Och två av dem har redan börjat hoppa in och jobba i butiken på helgerna! Det är då vi känner att vi är på så rätt väg.

Skulle det ändå uppstå en fnurra mellan eleven och arbetsplatsen går Morgan in och har ett samtal med båda parter. Ibland leder det till en lösning av problemet och fortsatt praktik på samma ställe, andra gånger kan det leda till en förflyttning.

- Det viktiga är att praktiken blir så bra som möjligt och att eleven inte lämnas i sticket av oss, för då blir den första kontakten med arbetslivet dålig och det är det värsta som kan  hända.

Stärkta av det goda resultatet i Kristianstad kommer Plusgymnasiet till höstterminen att införa en APL-ansvarig på varje skola.

• apl
  • praktik