Sju förstelärare har utsetts på Plusgymnasiet

Plusgymnasiet har utsett sju förstelärare runt om i Sverige som via sin yrkesskicklighet skall hjälpa till att förbättra elevernas resultat.

Förstelärarens uppdrag är omfattande och syftar till att utveckla undervisningen och förbättra elevernas resultat. En av de viktigaste uppgifterna för försteläraren i Plusgymnasiet är att ha en roll som coach för andra lärare. Forskning visar att det som har störst betydelse för elevernas resultat är just lärarens förmåga att skapa en undervisning som är målinriktad och där eleverna får kontinuerlig framåtsyftande återkoppling samt förmågan att som ledare i klassrummet skapa studiero och goda relationer. Det som gynnar denna förmåga mest är att som lärare få feedback på den undervisning man bedriver. Därför gör våra förstelärare lektionsbesök hos kollegor och ger dem feedback som bidrar till deras utveckling. En förstelärare skall kunna anpassa undervisningen efter elevernas förut-sättningar, och i samband med detta tillämpa en mångfald av metoder och arbetssätt, i syfte att förbättra elevernas studieresultat. En förutsättning för detta är att läraren är intresserad av att utveckla sin egen professionalism.

-  Våra förstelärare har under hösten tagit sig an uppdraget med stor entusiasm och vi ser fram emot att följa det fortsatta utvecklingsarbetet, som vi är övertygad om kommer att hjälpa våra elever att förbättra sina resultat, säger Lotta Krus och Peter Heddelin, biträdande verksamhetschefer på Plusgymnasiet.

Förstelärare:
Plusgymnasiet Göteborg, Joel Frisk
Plusgymnasiet Jönköping, Ingrid Willfors Blom
Plusgymnasiet Kristianstad, Anse Eldh
Plusgymnasiet Stockholm, Maria Benko
Plusgymnasiet Uddevalla, Daniel Hemberg
Plusgymnasiet Varberg, Marie Lindegren
Plusgymnasiet Örebro, David Gulger

För mer information om Plusgymnasiet kontakta: Lotta Krus, biträdande verksamhetschef 073-080 60 55, lotta.krus@plusgymnasiet.se eller Peter Heddelin, biträdande verksamhetschef, 070-779 86 86 peter.heddelin@plusgymnasiet.se

• förstelärare
  • academedia
  • friskola
  • plusgymnasiet

Plusgymnasiet - Vi ger mer
Nej, vi heter inte Plusgymnasiet av en slump. Vi valde namnet för att vi vet att du vill ha ut mer av din gymnasietid. Mer stimulans, mer kunskaper, bättre resurser och på längre sikt: bättre möjligheter att göra det du vill med ditt liv. Vi ser det som din rättighet. Det är det som är ledstjärnan i vår verksamhet. På www.plusgymnasiet.se får du veta mer om oss och det mervärde vi kan ge dig.

Plusgymnasiet är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag, som  har omkring 48 000 förskolebarn och elever samt cirka 20 000 vuxenstuderande i sina verksamheter. AcadeMedia har cirka 300 enheter och 8 500 medarbetare. Inom AcadeMedia har alla skolor en elevgaranti vilket innebär att du som elev är garanterad att få slutföra dina studier hos oss. Läs mer om elevgarantin på AcadeMedias hemsida.