Litterär room service lanseras på PM & Vänner

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2019 06:00 CEST

Litterär Room Service är ny tjänst som erbjuder gästerna på PM & Vänner Hotel ett urval av litteratur från Småland. Urvalet presenteras som litterära menyer med förrätt, huvudrätt och dessert. Även barnen får en egen meny. Idén kommer från Nilsson & Månsson, ett bolag med fokus på kultur och som har sin bas i Växjö.

I menyn Mörka skog erbjuds äldre litteratur med beskrivningen: ”En trerättersmeny med smak av stolta furor som varsamt kryddats med söt vårviol och besk mossa”. Nyare litteratur erbjuds i menyn Smålands primörer. Varje meny kryddas med ett antal citat för att balansera smakerna. Menyerna kommer även att ändras efter säsong. Menyerna presenteras i träboxar som tagits fram av Carl-Oscar Karlsson på ELAKFORM. Grafisk form står Bläck & Co Reklambyrå för.

”Vi vill ständigt utveckla de regionala smakerna som blivit vårt signum. Vad vi vet är detta första gången som en litterär room service-meny erbjuds i den här formen.” säger Per Bengtsson, kreativ ledare på PM & Vänner.

”Jag har jobbat med litteratur i många år och har funderat länge på idén. Jag tänkte särskilt på PM & Vänner eftersom de lyfter fram det lokala inom mat och material. Där passar litteraturen också in.” säger Alexandra Stiernspetz Nylén på Nilsson & Månsson.

Vernissage: 19 juni kl. 17.00 på PM & Vänner Hotel, Västergatan 10, Växjö

För mer information kontakta:

Per Bengtsson, PM & Vänner Hotel, tel 070-814 46 65

Alexandra Stiernspetz Nylén, Nilsson & Månsson, tel 070-317 87 59

PM & Vänner är en grupp av restauranger, hotell, bageri och mötesplatser i hjärtat av Småland. Vår filosofi bygger på tre hörnstenar som grund, skog, äng och sjö, där vi vill visa vad vårt fantastiska landskap och land kan erbjuda. Vi har vår gastronomiska hemvist i en modern småländsk stil som innehåller tekniker och texturer från såväl klassiska som mer moderna kök.

Kommentarer (1)

Fantastisk idè. Går naturligtvis att bygga ut med gratisex av böcker av småländska författare på hotell och andra övernattningsställen.

Varför inte kunna hyra in en recitatör till måltiden?

- Björn Johansson - 2019-06-13 18:53 CEST

Kommentera