PMU under Almedalen: Kongo, religionens roll och jämställdhet

Filmvisning och panelsamtal om våld mot kvinnor, samtal om handeln med konfliktmineraler och om religionens roll i biståndet. Det är bara några av de teman som PMU kommer att finnas med och diskutera i olika forum under årets politikervecka i Almedalen.

Den 2 juli börjar årets Almedalsvecka och PMU kommer traditionsenligt att finnas på plats för att bevaka de biståndspolitiska frågorna. Inbokat är möten med utrikespolitiska talespersoner och branschfolk, men även en filmvisning, medverkan i panelsamtal och en utställning.
– Från PMU är vi på plats för att synliggöra det pågående våldet mot kvinnor i konfliktdrabbade områden och vikten av att ha religiös läskunnighet för att kunna genomföra ett effektivt bistånd. Men också för att lyssna och lära från andra, säger Niclas Lindgren, direktor på PMU.

Niclas Lindgren deltar i ett panelsamtal tillsammans med statssekreterare Ulrika Modéer och generalsekreterare för Rädda Barnen, Elisabeth Dahlin, på temat; Världen är religiös men det svenska biståndet är sekulärt – hur går det ihop?

I samarbete med Kvinna till Kvinna visar PMU filmen The man who mends women om den kongolesiske läkaren Denis Mukweges arbete mot sexuellt våld i DR Kongo. Filmvisningen efterföljs av panelsamtal om våld mot kvinnor ur ett globalt perspektiv och modereras av PMU:s sakkunnige i DR Kongo-frågan Maria Bard. I panelen sitter Hans Linde, förbundsordförande för RFSU, Åsa Regnér, jämställdhetsminister, Lena Ag, generalsekreterare för Kvinna till Kvinna och Fredrika Uggla, tematiskt ansvarig för jämställdhet på PMU.

Mellan den 3 och 5 juli kommer PMU att tillsammans med Diakonia, Equmeniakyrkan och Swedwatch visa en utställning om verkligheten kring handeln med mineraler i DR Kongo och hur den påverkar konflikten i landet. PMU:s sakkunnige i DR Kongo-frågan, Maria Bard, finns på plats under veckan och pratar med besökare.

På temat DR Kongo kommer även PMU:s Maria Bard att delta i ett panelsamtal arrangerat av It-företaget ATEA, där man belyser utvinningen och handeln med mineraler.

PMU är också medarrangörer av ett seminarium på temat; Självbild eller verklighet – ett gränsöverskridande samtal om Agenda 2030, där representanter från riksdagspartier och ungdomsförbund kommer att medverka.

Mer information om PMU:s medverkan i Almedalen:

Seminarium: Självbild eller verklighet – ett gränsöverskridande samtal om Agenda 2030
Tid: måndag 3 juli, kl. 17-17:45
Plats: Sverige i Världen, Donnersgatan 6
PMU är medarrangörer

Fotoutställning: De betalar priset för din billiga elektronik – verkligheten bakom konfliktmineraler, fotograf Jeppe Schilder
Tid: måndag till onsdag 3-5 juli, kl. 10-18
Plats: Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
Person som deltar från PMU: Maria Bard, sakkunnig DR Kongo

Filmvisning och samtal: The man who mends women
Tid: tisdag 4 juli, kl. 7:30-9:30
Plats: Biograf Roxy, Adelsgatan 39
Person som deltar från PMU: Fredrika Uggla, tematiskt ansvarig jämställdhet och Maria Bard, sakkunnig DR Kongo

Panelsamtal: Världen är religiös men det svenska biståndet är sekulärt – hur går det ihop?
Tid: tisdag 4 juli, kl. 12-12:45
Plats: Sidas scen ”Sverige i världen”
Person som deltar från PMU: Niclas Lindgren, direktor

Panelsamtal: Atea Sustainability Focus Forum
Tid: torsdag 6 juli, kl. 16
Plats: Wisby Strand Congress och Event
Person som deltar från PMU: Maria Bard, sakkunnig DR Kongo

För intervjuförfrågningar, kontakta:
Johanna Litsgård Lebourne, 0722 30 72 30, johanna.litsgard.lebourne@kaggeholm.se
(Johanna tar emot intervjuförfrågningar under Almedalsveckan).

Matilda Hector, pressekreterare, PMU, 0765 36 96 23, matilda.hector@pmu.se
(Matilda tar emot intervjuförfrågningar fram till den 16 juni).

PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete) är en av Sveriges större biståndsorganisationer och är de svenska pingstförsamlingarnas biståndsorgan. Organisationen arbetar tillsammans med lokala församlingar i omkring 160 projekt i ett 35-tal länder.