Arla får mjölktransporterna att flyta med PreCom

För att distributionen av mjölk mellan Arla mejerier ska kunna skötas smidigt och effektivt, och produktionsresurserna utnyttjas på bästa sätt, satsar man på ett nytt planeringssystem. Det baseras på plattformen PreCom från PocketMobile.

Arlas många mejerier behöver säker tillgång till råvaror för att kunna garantera produktionen och utnyttja alla resurser optimalt. För att det ska fungera krävs en central planering av distributionen mellan mejerierna, med överblick i realtid över resurser, transporter och behov. Målet är alltid ha kontroll över tillgången på råvaror och kunna garantera att de alltid finns där de behövs.

För att bygga ut och förbättra den centrala planeringen integreras Arlas planeringssystem i en ny mobilitetslösning, som baseras på plattformen PreCom från PocketMobile.

Order och rapporter direkt från lastbilen
Men den nya lösningen kan chaufförerna ta emot och skicka transportorder i realtid från lastbilarna, fullständigt integrerat i det centrala planeringssystemet. Chaufförerna får sina dagliga rutter och order direkt i sina handdatorer, och kan rapportera i realtid om leveranser och volymer, liksom ankomsttider, väntetider och uppehåll.

Med den nya lösningen kommer Arla att kunna utnyttja sina råvaror och produktionsresurser optimalt, när mjölken alltid finns på plats där den behövs.
"Nu kan vi optimera användningen av råmaterial mycket bättre, och producera signifikant närmare vårt kapacitetstak", säger Karsten Grønhøj, GCO för Planning & Allocation, Arla Foods.

Kooperativet Arla är ett globalt mejeriföretag som ägs av europeiska mjölkbönder. Nettoomsättningen 2013 var 85,4 miljarder svenska kronor.

• mobila lösningar
  • arla

PocketMobile är den ledande Europeiska leverantören av Mobila mjukvaruplattformar för företag och personal i fält. PocketMobile levererar PreCom som är en mobilitetsplattform och applikationsbibliotek för anpassade och affärskritiska företagsapplikationer. PreCom är en väletablerad och beprövad plattform med mer än 100 000 användare globalt. PocketMobile har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Mer information finns påwww.pocketmobile.se