Skellefteå Kraft Elnät satsar på mobilitet och väljer PreCom från PocketMobile

Skellefteå Kraft AB med över 500 anställda och den femte största kraftproducenten i landet, har tecknat ett avtal med PocketMobile avseende en mobildatalösning för sina driftfordon inom Skellefteå Kraft Elnät.

Mobildatalösningen hjälper företaget med positionering och statushantering av fordonsresurserna.
- "Med PreCom i våra fordon kommer vi att kunna ge bättre service till våra kunder. Vi får total koll på var närmaste driftfordon befinner sig och kan bättre trygga och säkra energileveranser till våra kunder", säger Stefan Lundberg miljösamordnare och projektledare för mobildataprojektet.

Skellefteå Kraft Elnät har under en tid testat och utvärderat PreCom och nu bestämt sig för att ta steget vidare. Datorer finns redan installerade i servicefordonen och man har nu valt PreCom som mjukvara. Skellefteå Kraft Elnät har idag 162 anställda och 70% av bolagets el kommer från vattenkraft. Den övriga produktionen kommer från vindkraft, kraftvärme och kärnkraft. Det är ca 50 bilar som kommer att ha PreCom installerat när utrullningen är klar.

• Telekommunikation, mobiltelefoni

• mobildata
  • skellefteå kraft
  • vindkraftverk
  • elnät

PocketMobile Communications AB är Nordens marknadsledande leverantör av mobila mjukvarulösningar till företag med egen fordonsflotta eller mobila medarbetare. PocketMobile har utvecklat en moduluppbyggd mobildataplattform, PreCom (Premium Communication) vilken är grunden för all verksamhet i PocketMobile. Företaget grundades år 2001 i Sverige och har idag ca 80 medarbetare fördelat på kontoren i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo.