Polar M450 – en cykeldator utformad för dina behov

Polar, ett av världens främsta sportvarumärken presenterade sin nya cykeldator för pressen och cykelentusiaster under ett event i legendariska Alpe d’Huez i Frankrike, i början av juni.
Polar M450 mottogs väl och journalisternas första feedback finns tillgänglig på nätet under hashtagen #RideTheWayYouWant. Under detta event avslöjade även Polar att de planerar en integration med Strava, vilken beräknas bli tillgänglig i slutet av oktober 2015.

Alla som har en passion för cykling har nytta av M450:s GPS-/höjd- och pulsträningsfunktioner. Oavsett träningsmål så anpassar sig M450 till användarens förutsättningar och ger personlig återkoppling. Med hjälp av användarens resultat från genomfört Polar Fitness test och ortostatiskt test, i kombination med uppgifter om nuvarande konditionsnivå och träningsbakgrund, kan M450 ge personlig vägledning för att optimera träningsupplägget utifrån önskat mål. Träningsinformationen på displayen kan anpassas utifrån önskemål och cykeldatorn kan kompletteras med tillhörande cykelsensorer om man vill växla upp en nivå.

En lättviktare med modern design
Med M450 fortsätter Polar sin stolta historia och lanserar ytterligare en modell med design av högsta kvalitet. Det är liten och nätt, aerodynamisk samt stänksäker. Den är även utrustad med LED-ljus för ökad synlighet och säkerhet. M450 är därtill kompatibel med Polars välbekanta Polar Bluetooth® Smart cykelsensorer inklusive H7 pulssensor.

Smarta träningsfunktioner och toppmodern GPS-teknologi
M450 är utrustad med toppmodern GPS-teknologi som garanterar hög noggrannhet och låg strömförbrukning. Den är enkel att använda, och under ett cykelpass visas hastighet, distans och exakta höjddata via den integrerade barometern. Tillbaka till Start-funktionen visar vägen tillbaka till startpunkten. Polars unika Smart Coaching-funktioner ger ett extra mervärde till M450, och säkerställer att träningspasset blir så mycket effektivare. Efter träningspasset kan du se träningsbelastning och behovet av återhämtning via Polar Flow webbtjänst.

Polar Flow, vår kostnadsfria webbtjänst och mobilapp kompletterar Polar M450 på bästa sätt. Appen (för iOS och Android) gör det lätt att synkronisera träningspassen när helst man vill, via Bluetooth Smart. För en djupare analys, så finns Polar Flow webbtjänst. Via Polar Flow kan man analysera varje enskilt pass, men även få en summering-/sammanfattning per vecka/månad/år, vilket är till stor hjälp vid uppföljning samt planering av framtida träningsupplägg. Prestationer kan delas med vänner inom Polar Flow eller via synkronisering till Strava. Polar Flow ekosystem gör det även möjligt att synkronisera framtida uppdateringar av programvaran till M450.

Funktionell och modern design när den är som bäst
Marco Suvilaakso, Group Product Director på Polar säger:
- Jämfört med andra produkter i denna kategori så erbjuder Polar M450 det lilla extra: en funktionell och modern design i kombination med en unik anpassningsförmåga, tack vare sina Smart Coaching-funktioner. M450 fungerar även med Polar Flow for Coach, vår kraftfulla webbtjänst för coacher och personliga tränare. Detta är särskilt praktiskt för unga cyklister som tränas av en coach.

Pris och tillgänglighet
Polar M450 kommer finnas tillgänglig i vit nyans under kvartal 3/2015.
Rekommenderat pris: 1 599:- utan pulssensor I 1 999:- med Polar H7 pulssensor. Rekommenderat pris för tillhörande utbytbart i skal ligger på 149:- och finns i svart, rött och gult.

Mer information: Polar M450 produktsida
Marianne Söderlund, Marknadsansvarig, Polar Sverige
Tel: 08-564 616 93 Email: Marianne.soderlund@polar.com

Om Polar
Polar är det finska innovativa varumärket som uppfann den första trådlösa pulsmätaren för drygt 35 år sedan. Egen forskning samt ett nära samarbete med expertis och forskningsinstitut har lagt grunden för våra framgångar och den marknadsledande position vi har idag.
För att ge dig den bästa vägledningen när du tränar har Polar utvecklat Smart Coaching, ett antal unika pulsträningsfunktioner som lyssnar till din kropp och tolkar dess signaler så att du kan träna smart och effektivt. Just dessa innovativa Smart Coaching-funktioner i kombination med våra prisbelönta modeller har gjort oss till den världsledande leverantör vi är idag. Polars sportklockor med GPS-/aktivitetsmätning är idag förstahandsvalet bland motionärer och elitidrottare över hela världen. Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att nå dina träningsmål, besök Polar.com.

Marianne Söderlund

Presskontakt Marknadsansvarig 08 564 616 93