Polarbröd i bord och toner på Sveriges ambassad i Helsingfors

Polarbröd i bord och toner på Sveriges ambassad i Helsingfors

Torsdagen den 22 augusti bjuder Sveriges ambassad in nyckelpersoner inom finskt näringsliv till en gårdsfest. En resa genom Västerbotten är temat för dagen. Västerbotten bjuder på natur och kultur utöver det vanliga. Länets fjällvärd tillhör ett av Europas sista orörda naturområden och Umeå, björkarnas stad, är Europas kulturhuvudstad 2014.

Västerbotten bjuder också på en mängd delikatesser. Västerbottensost, Umlax och Polarbröd är några av de norrländska företag som medverkar i arrangemanget.

Kontrasterna mellan kust och fjäll, glesbygd och stad sätter smak på de klassiska råvarorna som präglas av havet, jorden, skogen och fjället. Allt detta ges det smakprov på under kvällen i bord och toner. Musik och uppträdanden av Birgit Lindberg och Lisa Miskovsky.

- Norden inklusive Finland är en strategiskt viktig marknad för Polarbröd, säger informatör Helena Rönnmark.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Sveriges ambassad, Länstyrelsen Västerbotten samt Business Sweden, Difa - Svenska Dotterbolag i Finland r.f, Hanaholmen - Kulturcentrum för Sverige och Finland, VisitSweden.