Jordens advokat, Polly Higgins, vinner Utstickarpriset 2016

Jordens advokat, Polly Higgins, vinner Utstickarpriset 2016

Polly Higgins är vinnare av Utstickarpriset 2016. Hon har tidigare blivit utnämnd till en av de tio viktigaste visionärerna i vår tid av the Ecologist och kallats för miljörörelsens nya rockstjärna. Den 10 november prisas hon för sitt visionära ledarskap för framtiden som bidrar till verklig förändring. Prisceremonin äger rum på Scenkonstmuseet i Stockholm.

Polarbrödsgruppen står bakom Utstickarpriset och i juryn ingår förutom ägarna Karin Bodin och Anna Borgeryd också Johan Kuylenstierna, Maja Frankel, Heidi Andersson och Måns Adler. Priset går en modig människa som går sin egen väg och visar handlingskraft och hänsynstagande, nytänkande och uthållighet. 2016 års pristagare är Polly Higgins från Storbritannien – ”The Earths Lawyer”:

– Sverige är ett föregångsland på många sätt och jag är mycket stolt över att få ta emot ett av Sveriges bästa hållbarhetspriser, säger Polly Higgins. Att ett land som är känt för sitt ledarskap prisar mig för just ledarskap och mitt pionjärarbete för att ta fram en lag för att skydda jorden betyder väldigt mycket.

– Övertrasseringen av planetära gränser visar att naturen behöver ett starkare juridiskt skydd, säger Anna Borgeryd, chefsstrateg för Polarbrödsgruppen. Polly Higgins arbete för att kriminalisera allvarlig skadegörelse mot biosfären är av avgörande betydelse för kommande generationers möjligheter att leva goda liv. Med detta tar hon ansvar och visar gott ledarskap för framtiden.

– Årets tema ledarskap för framtiden är extra spännande eftersom vi inte vet vilket ledarskap som kommer att krävas för en hållbar framtid, säger Maja Frankel, jurymedlem för Utstickarpriset. Men vi vet ganska väl vilka ledaregenskaper som krävs för att bidra till verklig förändring, så som mod, motståndskraft, empati, kreativitet och handlingskraft. Allt detta har Polly Higgins, avslutar Maja Frankel.

Fakta Polly Higgins ”The Earths lawyer”
Polly Higgins är föreläsare, advokat och prisbelönt författare. Hon har blivit utnämnd till en av de tio viktigaste visionärerna i vår tid av the Ecologist och kallats för miljörörelsens nya rockstjärna. Hon är hedersdoktor vid Lausanne Business School och hade under 2013 Arne Naess gästprofessur på Oslo universitet. Dessutom har hon skrivit böckerna Eradicating Ecocide och Earth is our Business. Pollys resa började för cirka fem år sedan då hon bestämde sig för att ägna hela sitt yrkesliv till en kund: jorden, och klev fram som jordens egen advokat och startade initiativet Eradicating ecocide. Idén är elegant i sin enkelhet.

Ecocide, livsmiljöförstörelse, skulle kunna bli en del av Romstadgan, vid sidan av exempelvis folkmord (genocide) och krigsbrott, och därmed reflekteras i nationell lagstiftning världen över. Detta skulle i sin tur skapa ett skifte till gröna investeringar och hållbara lösningar. Ecocide definieras som ”omfattande skada på eller förstörelse av ekosystem eller livsmiljö inom ett avgränsat geografiskt område”. Redan idag kan juridiska personer åtalas för kränkning av mänskliga rättigheter vid den Internationella Brottmålsdomstolen i Haag. Med ecocide innefattar denna rättsutövning även brott mot miljön och ger naturen rättslig status. Länder som Ecuador har redan infört Naturens rättigheter i sin konstitution.

Se Polly på TED Talks: http://eradicatingecocide.com/

Polly Higgins kommer att närvara vid prisutdelningen på Scenkonstmuseet i Stockholm den 10 november och finns tillgänglig för intervjuer i samband med eventet.

För bokning av intervjuer med Polly Higgins eller Utstickarjuryn:
Petra Whitehead, 073-440 78 31