Polarbröd vinner pris för hållbarhetsredovisning

Polarbröd vinner pris för hållbarhetsredovisning

I dag tog Polarbröds hållbarhetsredovisning för 2019 hem förstaplatsen i den nyinrättade utmärkelsen Hallbars Awards som utser de främsta hållbarhetsredovisningar i världen. Polarbröd prisades i kategorin familjeföretag där 14 andra bolag var nominerade.

Det nyinrättade priset Hallbars Awards utser de främsta hållbarhetsredovisningarna i världen med fokus på livsmedelsbranschen. Det är bland annat hållbarhetsredovisningarnas format, design och språkliga nivå som bedöms av en internationell jury. 509 hållbarhetsrapporter från totalt 78 länder var nominerade 2020.

– Vi är väldigt stolta över vår senaste hållbarhetsredovisning och över den här utmärkelsen. Det viktigaste är såklart innehållet, vad man som bolag faktiskt gör för att bidra till en mer hållbar värld. Men en fin presentation av ens hållbarhetsarbete bidrar förhoppningsvis till att sprida kunskapen om vikten av att arbeta med hållbarhet och till att inspirera andra, säger Karin Bodin, koncern-vd för Polarbröd.

Hallbars Awards hade i år 47 kategorier och i kategorin Family Corporations kom Polarbröd på första plats med hållbarhetsrapporten för 2019. Bland de övriga 15 nominerade i kategorin fanns bland annat den franska detaljhandelskoncern Auchan, det tyska ölbryggeriet Bitburger Brau, den amerikanska livsmedelsproducenten Griffith Foods och den holländska frukt och grönt-producenten Royal Lemkes.

– Vi är många som lägger ned mycket tid på hållbarhetsvisningen för att kommunicera det vi gör inom hållbarhetsområdet. Det är jätteroligt och hedrande att få en bekräftelse på att hållbarhetsredovisningen blir läst och uppskattad, säger Cindy Kite, hållbarhetschef på Polarbröd.

Om Hallbar Awards
Hallbar Awards är ett årligt pris som utser världens främsta hållbarhetsredovisningar utifrån bland annat språk och design. Det delas ut för första gången år 2020. Syftet med priset är att inspirera och motivera fler livsmedelsföretag att publicera hållbarhetsrapporter samt att öka engagemanget för hållbarhetsarbete generellt. Bakom priset står organisationen Hallbars tillsammans med ett flertal partners. https://www.hallbars.org/

Norrländsk utstickare som älskar bröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som verkar inom förnybar energi, uthyrningsinventarier och fastigheter. I koncernen finns också energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset – ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Med temat för 2020 års pris vill Polarbröd lyfta vikten av resurseffektivitet och cirkularitet.