Claes Grännsjö tar över Foodtruck by Pontus för gästspel

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof kommer vid några tillfällen under hösten att överlåta sin foodtruck till skickliga kockar för gästspel under några dagar. Först ut är Claes Grännsjö, tidigare kock och krögare från populära NOOK, som kommer att bjuda lunchgäster på asiatiska smaker den 13 och 14 september klockan 11.00 – 14.00 i Foodtruck by Pontus utanför DN-skrapan.

I våras lanserades Foodtruck by Pontus, som ett komplement till Tidningshuset by Pontus, och har sedan dess serverat streetfood till lunch utanför DN-skrapan på Gjörwellsgatan 30 i Stockholm. Nu presenterar Pontus Frithiof tillsammans med Mikael Einarsson, som är gastronomiskt ansvarig på Pontus Group, ett nytt koncept där namnkunniga och skickliga kockar och krögare under hösten får ta över foodtrucken under några dagar för gästspel.

Den 13 och 14 september byts steetfoodmenyn tillfälligt ut mot asiatiska smaker när kocken Claes Grännsjö tar över. Det blir två Steam Buns med hoisinstek fläsksida med chilipicklad gurka och sticklök samt laxsashimi med sesammajonnäs, gari, gurka, koriander och sesamfrön. Man kan välja en av vardera eller två av samma. De serveras med råkostsallad. Pris: 125 kronor.

Jag ser mycket fram emot att ta över Pontus foodtruck och att få servera boende och de som arbetar på Kungsholmen mina specialrätter, säger Claes Grännsjö.

Claes Grännsjö är idag frilansande kock. Han lämnad nyligen den framgångsrika restaurangen NOOK, som han drev tillsammans med partnern Alexander Bäckman, och även filialen på Teatern i Ringens galleria i Skanstull. Dessförinnan har Claes tidigare varit köksmästare på The Flying Elk i Gamla Stan och på Kock & Vin i Göteborg.

Det känns roligt att få erbjuda både befintliga och nya lunchgäster på spännande matupplevesler. Etablerade kockar och krögare får möjligheten att visa upp sig och bjuda på sina rätter och smakkombinationer på en ny plats för nya människor. Vår ambition är att alltid leverera den bästa maten och upplevelsen till människor som är på väg, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.

Foodtrucken är av modell Citroën HY. Den är inte stor men rymmer allt ett litet kök på hjul behöver, inklusive kökspersonal. Foodtruck by Pontus, inklusive mat och dryck, kan hyras via Catering by Pontus för privata tillställningar och företagsevenemang. Tillsammans med trucken medföljer chaufför och kunnig personal, som också tillreder och serverar mat och dryck på plats. Här kan man välja fritt från hela Pontus cateringmeny.

Öppettider Foodtruck by Pontus:
Torsdag – fredag klockan 11.00 – 14.00,
Gjörwellsgatan 30, Marieberg, Stockholm.

Menyer och priser Foodtruck by Pontus: http://pontusfrithiof.com/catering/