Pressmeddelande -

Karin Bodin, Stefan Krook och Eva Karlsson tilldelas Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv

I år prisar Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv tre entreprenörer och företagare som envetet, konsekvent och framgångsrikt drivit sina bolag så att de bidrar till ett mänskligare näringsliv. Pristagarna är Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen, Stefan Krook, grundare av stiftelsen GoodCause och serieentreprenör samt Eva Karlsson, vd för Houdini. Pristagarna mottog idag priset i samband med stiftelsens seminarium ”Vidga cirkeln – hur cirkulära affärsmodeller formar framtidens näringsliv”. Priset är en unik statyett av konstnären Thomas Broomé, formgiven särskilt för stiftelsen.

Pristagaren utses av en jury*, tillika styrelsen för Pontus Schultz stiftelse, efter en öppen nomineringsprocess.

I sitt val av Karin Bodin har juryn särskilt imponerats av hennes genomförandekraft och tuffa målsättningar kring Polarbrödsgruppens hållbarhetsarbete.

Juryns motivering:

”För någon som tänker baka bröd i minst fem generationer till gäller det att tänka på hela värdekedjan, från jord till bord. Karin Bodin har satt hårda mål för hållbarhet och det första är redan nått – 2015 blev bolaget självförsörjande på förnyelsebar energi. Nästa steg är hållbart producerade råvaror, fossilfria och effektiva transporter, och förnybara eller cirkulerande förpackningsmaterial, senast till 2022.”

– I Polarbröd vill vi skapa möjligheter att äta gott och sunt nu och i generationer. För oss handlar det om att bevara det goda som det moderna samhället fört med sig och samtidigt se till att vi inte belastar planeten. Här finns massor att göra, vi lär oss mer varje dag i mötet med andra som vill samma sak. Målet är att ta barnfamiljerna i handen på väg mot en hållbar och njutbar framtid. Jag är glad och stolt över att vara med på resan, säger Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen.

Stefan Krook tilldelas Pontus Schultz pris 2017 särskilt för sitt arbete som banbrytande samhällsentreprenör och kapitalist.

Juryns motivering:

”Med en stiftelse som startar hållbara bolag och fördelar deras vinst till välgörenhet, en fond som gör hållbara investeringar, ett elbolag där all energi är miljöcertifierad, och en digital brevlåda som driver både digitalisering och sparar miljön, har Stefan Krook brutit ny mark som samhällsentreprenör och kapitalist.”

– Jag är oerhört stolt över att vara en av pristagarna då jag är övertygad om att näringslivet har en avgörande roll i att göra världen bättre. Det har blivit mitt livskall att försöka använda min entreprenörskraft till att vara med och skapa exempel som visar vägen samt verka för att vi blir fler som ser, förstår, gillar och antar utmaningen att bidra genom gott företagande. Att denna jury vars deltagare sedan länge inspirerar mig i mitt arbete noterat mina ansträngningar gör mig stolt och stärker min motivation att hålla linjen och fortsätta utmana det icke hållbara med frågor om ’Varför och varför inte’ snabbt uppbackat med handling som skapar positiv förändring, säger Stefan Krook vd Kivra och ordförande i stiftelsen GoodCause och bolagen GodEl och GodFond

Att som första företag i världen översätta de planetära gränsvärdena till sin egen verksamhet, och skapa lönsamhet och tillväxt med fokus på hållbarhet, är viktiga anledningar till att Eva Karlsson tilldelas Pontus Schultz pris 2017.

Juryns motivering:

”I en krävande bransch där få når lönsamhet hittar vi ingen som har gått så långt i sitt hållbarhetsarbete som Eva Karlsson – dessutom med lönsamhet och tillväxt som resultat. Med produkter av återvunnen och återvinningsbar polyester, underställ som går att kompostera, gröna butiker och uthyrning av skalplagg arbetar Houdini ständigt för att förena hållbarhet och funktion. De är också det första bolaget i världen som arbetar med att översätta forskningen om de planetära gränsvärdena till sin egen verksamhet – ett ambitiöst projekt som inspirerat till efterföljd.”

– För oss på Houdini är naturen vårt livselixir. Bland berg och skogar kalibrerar vi vår moraliska kompass, lär vi oss av det perfekta och komplexa system naturen utgör och finner glädje. Gillar man att vistas i naturen blir det också naturligt att värna om den, vilket är något som genomsyrar hela vår verksamhet. Kläderna blir ett sätt för oss att möjliggöra vår egen livsstil och förmedla vår filosofi till andra. Vårt mål är inte bara att minska vår påverkan på planeten, det är att ge något tillbaka. Att Pontus Schultz stiftelse uppmärksammar vår resa är ett kvitto på att vi inte är ensamma om den visionen.

Sara Öhrvall, ordförande för Pontus Schultz stiftelse, och tillika ordförande för den jury som utser pristagaren, kommenterar valet av pristagare så här:

Idag prisar vi tre exceptionella entreprenörer och företagare som under många år, envetet och konsekvent, har drivit frågorna om ett mänskligare näringsliv. De har gjort det i sina egna verksamheter, men även med ringar på vattnet som ger effekt långt bortom den egna affären. Vi otroligt stolta över att ge 2017 års pris till Karin, Stefan och Eva som vi hoppas kan inspirera både nya och gamla företag att vidga sina cirklar.

Fakta om pristagarna och deras arbete för ett mänskligare näringsliv

Karin Bodin – vd för Polarbrödsgruppen

Karin Bodin tillhör femte generationen i familjeföretaget Polarbröd. 1879 började Karins morfars farfar baka bröd. Under de 45 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med 337 anställda. 2016 omsatte företaget 988 miljoner kronor och bakade drygt 39 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov.

Stefan Krook – grundare stiftelsen GoodCause

Efter att under studietiden startat och några år senare börsnoterat telebolaget Glocalnet grundade Stefan Krook stiftelsen GoodCause 2005 där han fortsatt är ordförande. GoodCause startar och driver bolag som erbjuder konkurrenskraftiga produkter eller tjänster samtidigt som vinsten skänks till välgörande ändamål. Hittills har stiftelsen genererat 60 miljoner kronor till välgörenhet, genom bolagen GodEl, GodFond, GoodCause Invest och GodDryck. Stefan Krook är även medgrundare av Kivra där han sedan 5 år också är VD. Tillsammans med den tidigare pristagaren Karl-Johan Persson har Stefan investerat i en rad spännande bolag som MyAcademy, MatHem, BudBee och Fidesmo. Under våren 2017 har Stefan tillsammans med en rad kända Techprofiler initierat ett nätverk som kallas Techforgood vars mål är att Stockholm och Sverige skall bli bäst i världen på att föda fram riktigt schyssta techbolag.

Eva Karlsson – vd för Houdini

Eva Karlsson är vd för Houdini, där hon började arbeta 2001. År 2007 lanserade Houdini sina första cirkulära produkter. Numera är hållbarhet centralt i allt de gör och många miljöprojekt har sjösatts. Allt från gröna butiker, underställ som går att kompostera till second hand-försäljning och uthyrning av skalplagg.

Houdini arbetar sedan länge (2007) med ett återvinningssystem. I deras butiker och återförsäljare finns återvinningsboxar där de samlar in och återvinner utslitna plagg. De har en hyrmodell för skalkläder, reparationsservice och secondhand försäljning för att förlänga plaggens livslängd. De fasar ut flourkarboner ur samtliga plagg, lanserat gröna butiker och utvecklade som pionjär skalplagg med en cirkulär produktlivscykel. Tillsammans med Albaeco genomför de en pilotstudie av företagets miljöbelastning med ett holistiskt miljöperspektiv utifrån Planetary Boundaries-modellen, baserad på internationell forskning. På Houdini finns inte någon särskild miljöansvarig person eller avdelning på Houdini, utan att det är något som alla jobbar med, varje dag, från design till sälj.

Om priset och juryn

Priset har delats ut sedan 2013 till minne av journalisten och inspiratören Pontus Schultz. Tidigare mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv är Antonia Ax:son Johnson, ägare tidigare ordförande för Axel Johnson AB (2013), Karl Johan Persson, VD för H&M (2014, Martin Lundstedt, VD AB Volvo (2015) och Cilla Benkö, VD Sveriges Radio (2016).

* Juryn som i år har utsett mottagaren av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv består styrelsen för Pontus Schultz stiftelse: Eva Swartz Grimaldi, styrelseordförande Nordstedts Förlagsgrupp, Hans Stråberg, styrelseordförande Atlas Copco, Sara Öhrvall, styrelseordförande Pontus Schultz stiftelse och senior rådgivare på Mindmill Network, Johan Rockström, professor och chef för Stockholm Resilience Centre, Michael Wolf, ordförande för Capio AB, Mathias Fyrenius, VD Nobel Media, Lisen Schultz, grundare av Pontus Schultz stiftelse och forskare vid Stockholm Resilience Centre samt Carl Forsström, styrelsemedlem av Pontus Schultz stiftelse och grundare av Beachfront Communications.