Pressmeddelande -

Pressinbjudan: prisutdelning och seminarium - Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv

För tredje året i rad delas Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv ut den 28 september 2015 på Filmhuset i Stockholm. Priset ges till en person för betydande insatser inom mångfald, jämställdhet eller hållbarhet i näringslivet.

I samband med prisutdelningen genomförs ett inspirerande och högaktuellt seminarium på temat ”Flytta gränser – om mångfaldens betydelse för Sveriges konkurrenskraft”. Seminariet samlar 250 nyckelpersoner från svenskt näringsliv, politik, media, kultur och forskning.

Priset delas ut till minne av journalisten och entreprenören Pontus Schultz som 2012 omkom i en cykelolycka i samband med sin 40-års dag. Bakom priset står Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv, som bildades som en följd av Pontus bortgång med målsättningen att driva hans visioner och idéer om ett mänskligare näringsliv vidare. Tidigare mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv är Antonia Ax:son Johnson (2013) och Karl Johan Persson (2014).

I samband med seminariet kommer årets mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv dela med sig av sin historia.

Datum: 28 september, 2015

Plats: Filmhuset, Borgvägen 1-5

Tid: 16-20 (registrering öppnar 15.30).

Prisutdelning sker ca kl 18.30

På seminariet, som modereras av DNs chefredaktör Peter Wolodarski, medverkar följande personer:

• Anna Kinberg Batra, partiledare för Moderaterna
  • Vivian Hunt, vd för McKinsey UK
  • Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson
  • Faje Gani, vd för Nöjesguiden
  • Sofia Appelgren, vd för Mitt Liv
  • Nami Zarringhalam, grundare av Truecaller
  • Seher Yilmaz, vd för Rättviseförmedlingen
  • Sofia Falk, vd för Wiminvest
  • Azita Shariati, vd för Sodexo
  • Nicholas Högberg, vd för Tre
  • Dick Harrison, Augustprisvinnare och professor i historia vid Lunds Universitet
  • Baker Karim, Regissör och långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet
  • David Nzinga, Filmskapare och skådespelare
  • Shima Niavarani, artist

Anmälan och pressförfrågningar

För frågor om intervjumöjligheter med pristagare eller andra seminariedeltagare, vänligen kontakta Carl Forsström på 0708-33 02 10 eller carl@pontusschultz.com.

Anmäl dig till 28september@pontusschultz.com. I din anmälan, meddela gärna om du kommer för hela programmet eller enbart till prisutdelning.

• mänskligare näringsliv
  • pontus schultz
  • h&m
  • jämställdhet

Om Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv

Stiftelsen ska verka för Pontus Schultz vision om ett mänskligare näringsliv - ett näringsliv som utgör en positiv kraft för utveckling i samhället, stimuleras av människans mångfald och respekterar planetens begränsade resurser. Stiftelsens metod bygger på Pontus idéer om det goda samtalet mellan olika perspektiv och positiv uppmärksamhet till de som driver utvecklingen framåt. Genom ett årligt pris och seminarium belönar och belyser stiftelsen initiativ som gör näringslivet mänskligare. Priset ges för betydande insatser inom mångfald, jämställdhet eller hållbarhet i näringslivet.

Stiftelsen grundades som en reaktion efter att Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer förolyckats 2012. Läs mer om stiftelsen på www.pontusschultz.com.

Carl Forsström

Presskontakt Styrelsemedlem Information och mediekontakter 0708-33 02 10