Pressmeddelande -

Pressinbjudan: Prisutdelning och seminarium - Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv

Den 2 oktober delas Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv ut på Filmhuset i Stockholm i samband med Pontus Schultz stiftelses årliga seminarium. Mottagaren av priset har genomfört betydande insatser inom mångfald, jämställdhet eller hållbarhet i näringslivet. Priset delas ut för femte året och instiftades till minne av journalisten och entreprenören Pontus Schultz som 2012 omkom i en cykelolycka i samband med sin 40-års dag.

Årets prisutdelning och seminarium blir det sista i detta format, under kvällen den 2 oktober kommer Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv att presentera ett nytt spännande initiativ för ett mänskligare näringsliv.

I samband med prisutdelningen genomförs ett inspirerande och högaktuellt seminarium på temat ”Hur cirkulära affärsmodeller formar framtidens näringsliv”. Seminariet samlar 350 nyckelpersoner från svenskt näringsliv, politik, media, kultur och forskning.

I samband med seminariet kommer årets mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv dela med sig av sin historia. Tidigare mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv är Antonia Ax:son Johnson (2013), Karl Johan Persson (2014), Martin Lundstedt (2015) och Cilla Benkö (2016).

Datum: 2 oktober, 2016

Plats: Filmhuset, Borgvägen 1-5

Tid: 16-20 (registrering öppnar 15.30).

Prisutdelning sker ca kl 18.30

På seminariet, som modereras av Gina Dirawi, deltar en mängd intressanta personer som delar med sig av sina erfarenheter och insikter:

Kate Raworth, hyllad föreläsare från Oxford University Environmental Change Institute och Cambridge Institute for Sustainability Leadership, presenterar sin uppmärksammade bok Doughnut Economics och ritar upp linjerna för en ny ekonomi som stödjer både samhällen och ekosystem.

Johan Rockström, professor och chef för Stockholm Resilience Centre, kommenterar och talar om behovet av exponentiell utveckling och nya allianser.

Våra tidigare pristagare Martin Lundstedt, Antonia Ax:son Johnson och Cilla Benkö möts i ett samtal om ledarskap och samarbete för hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Hur vidgar vi cirkeln och mobiliserar fler för ett mänskligare näringsliv? Vilka nya affärsmodeller föds ur en cirkulär, digitaliserad ekonomi?

Nadim Samman, kurator för konstvärldens första expedition till Antarktis, The 1st Antarctic Biennale, talar om behovet av ett nytt bildspråk för hållbarhet, bortom kalvande glaciärer och oljeskadade pingviner.

Rykande heta författaren och sociala entreprenören Golnaz Hashemzadeh Bonde, vars senaste bok erövrar världen, framför en text skriven unikt för detta event.

Artisten Loreen framträder.

Anmälan och pressförfrågningar

För frågor om intervjumöjligheter med pristagare eller andra seminariedeltagare, vänligen kontakta Carl Forsström på 0708-33 02 10 eller carl@pontusschultz.com.

Anmäl dig till seminariet och prisutdelningen på https://app.memlin.com/view/pontusschultz.

I din anmälan, meddela gärna om du kommer för hela programmet eller enbart till prisutdelning.

• pontus schultz
  • pontus schultz stiftelse
  • mångfald
  • mänskligare näringsliv
  • jämställdhet

Om Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv

Stiftelsen ska verka för Pontus Schultz vision om ett mänskligare näringsliv - ett näringsliv som utgör en positiv kraft för utveckling i samhället, stimuleras av människans mångfald och respekterar planetens begränsade resurser. Stiftelsens metod bygger på Pontus idéer om det goda samtalet mellan olika perspektiv och positiv uppmärksamhet till de som driver utvecklingen framåt. Genom ett årligt pris och seminarium belönar och belyser stiftelsen initiativ som gör näringslivet mänskligare. Priset ges för betydande insatser inom mångfald, jämställdhet eller hållbarhet i näringslivet.

Stiftelsen grundades som en reaktion efter att Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer förolyckats 2012. Läs mer om stiftelsen på www.pontusschultz.com.

Carl Forsström

Presskontakt Styrelsemedlem Information och mediekontakter 0708-33 02 10