Pressmeddelande -

Prisutdelning och seminarium - Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv

Den 3 oktober delas Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv ut på Filmhuset i Stockholm. Mottagaren av priset har genomfört betydande insatser inom mångfald, jämställdhet eller hållbarhet i näringslivet. Priset delas ut för fjärde året och instiftades till minne av journalisten och entreprenören Pontus Schultz som 2012 omkom i en cykelolycka i samband med sin 40-års dag.

I samband med prisutdelningen genomförs ett inspirerande och högaktuellt seminarium på temat ”Fastna eller flyga fritt - om det normbrytande ledarskapet”. Seminariet samlar 300 nyckelpersoner från svenskt näringsliv, politik, media, kultur och forskning.

Bakom priset står Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv, som bildades som en följd av Pontus bortgång med målsättningen att driva hans visioner och idéer om ett mänskligare näringsliv vidare. Tidigare mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv är Antonia Ax:son Johnson (2013), Karl Johan Persson (2014) och Martin Lundstedt (2015).

I samband med seminariet kommer årets mottagare av Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv dela med sig av sin historia.

Datum: 3 oktober, 2016

Plats: Filmhuset, Borgvägen 1-5

Tid: 16-20 (registrering öppnar 15.30).

Prisutdelning sker ca kl 18.30

På seminariet, som modereras av Mia Odabas, Smarta Samtal och PM Nilsson, Dagens Industri, deltar en mängd intressanta personer som delar med sig av sina erfarenheter och insikter:

• Yvonne Benschop, framstående professor vid Radboud University presenterar frontforskning om det inkluderande ledarskapets betydelse för framgång.
  • Entreprenören Björn Jeffery, grundare och vd Toca Boca, avslöjar hur jämställdhet som affärsidé kan skapa succé världen över – Toca Bocas könsneutrala digitala leksaker har laddats ned 100 miljoner gånger i över 200 länder.
  • Digitala strategen och entreprenören Darja Isaksson, Innovationsrådet, topprekryteraren Fredrik Hillelson, Novare, och riskkapitalisten Anna Settman, The Springfield Project, berättar om normbrytande rekryteringar och investeringar i manliga miljöer och potentialen i att öka jämställdheten i teknikbranschen.
  • Författaren Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, läser en specialskriven text om kraften i mötet mellan skilda perspektiv.
  • Lars Ydreskog, ansvarig för utvecklingen av nya Saab Gripen, förklarar varför teamet bakom Sveriges mest högteknologiska projekt har över hälften kvinnliga ledare – och ett banbrytande arbetssätt.
  • Artisten Marit Bergman framträder.

Anmälan och pressförfrågningar

För deltagande på seminariet och prisutdelningen samt frågor om intervjumöjligheter med pristagare eller andra seminariedeltagare, vänligen kontakta Carl Forsström på 0708-33 02 10 eller carl@pontusschultz.com.