Anställ tryggt med Second Opinion

Har du svårt att välja mellan två kandidater till en ny tjänst? Eller undrar du om en anställd är redo att ta ett steg upp inom företaget? Med tjänsten Second Opinion får du hjälp att ta de svåra rekryteringsbesluten.

Sköter du dina egna rekryteringar och vill vara säker på att du gör rätt val? Nu kan du få ett extra par ögon, en Second Opinion, från Poolia.
– En del företag rekryterar själva och vet hur svårt det är – även om man har kapaciteten och kunskapen att göra det. I slutet av processen dyker det ofta upp frågetecken, och det är där Second Opinion kommer in. Vi ger dig oberoende och utomstående expertis inför ett rekryteringsbeslut, förklarar Susanna Aronson, gruppchef på Poolia Rekrytering.
Det finns flera tillfällen när ett ”extra öga” kan göra rekryteringsprocessen tryggare. Om du står i valet och kvalet mellan ett antal kandidater naturligtvis – men också om du redan har en toppkandidat och vill känna dig än säkrare på din sak. Vid interna tillsättningar kan behovet av en utomstående expert vara än större.

Externt öga för intern rekrytering

– Det är lätt att bli hemmablind när man rekryterar internt och redan känner de potentiella kandidaterna. Man låter sina känslor för personen spela in och då blir det ibland svårt att ta ett affärsmässigt beslut kring vad som är bäst för företaget.
Varje Second Opinion skräddarsys för företagets specifika behov. I verktygslådan finns en rad tester, såsom begåvningstester och personlighetstester, men man tittar också på till exempel ledaregenskaper och utvecklingspotential. Kort sagt är en Second Opinion ett kvitto på alla de egenskaper som avgör hur väl kandidaten passar för tjänsten.
– Det är en extra försäkring för dig som ska anställa – såväl vid en konventionell rekrytering som inför ett chefsförsörjningsprogram, ett talangprogram eller en successionsplanering. Du minskar risken att göra en kostsam felrekrytering och kan känna dig tryggare i dina beslut, säger Susanna Aronson.

• second opinin
  • intern bedömning