Hollywoodregissörens budord för casting

Sveriges småföretag lägger tillsammans ut 18 miljarder kronor på felrekryteringar per år enligt en undersökning. Att rollbesätta rätt är viktigt i alla branscher, men det blir extra tydligt i filmbranschen. En toppregissör i Hollywood, Måns Mårlind, avslöjar här sina budord för att ”casta” en storfilm. Ett företag i sig. Vi drar klockrena paralleller till rekryteringsbranschen.

Sveriges småföretag har tillsammans lagt ut 18 miljarder kronor på felrekryteringar per år de senaste åren. Det visar en undersökning. Det kostar att ligga på topp, säger ordspråket. Men faktum är att det kan kosta ännu mer att gå fel på vägen dit. Småföretagen uppskattar själva att felrekryteringar kostar dem i genomsnitt 700 000 kronor. Och nära hälften av alla småföretag anser att de har gjort 1-3 felrekryteringar de senaste tre åren, enligt en rapport från PwC.

Att rollbesätta rätt är viktigt i alla branscher. Det blir extra tydligt i filmbranschen. För The Added Value avslöjar en toppregissör i Hollywood sina budord för att ”casta” en storfilm. Ett företag i sig

Hollywoodregissörens råd för ditt företags stjärncasting

Den unga svenska regiduon Måns Mårlind och Björn Stein slutför nu filmen Underworld Awakening med filmstjärnan Kate Beckinsale. Storfilmen har en budget på 65 miljoner dollar, det vill säga en årsomsättning för ett större svenskt bolag. Fel person på fel plats kan få hela filmen att haverera. Rätt rollbesättning däremot ger en ”return of investment” som får aktieägarna att skratta hela vägen till banken.

När vi fångar regissören Måns Mårlind under post-produktionen av sin nya storfilm höjer han castingens fana högt. Och inte förvånande så påminner rollbesättningen på en film om rollbesättningen i en ledningsgrupp på ett mellanstort bolag här i Sverige. Inspireras av parallellerna! Måns, har du fem budord från andra sidan Atlanten?

Första budordet: Tydlig kravprofil

”Rollbesättning är tidkrävande så du spar tid genom att låta någon annan göra en första vända som man sedan själv gallrar i. Se dock till att ge rollbesättarna tydliga direktiv om vad du letar efter specifikt, räcker oftast inte med bara manus”, säger Måns Mårlind från Kalifornien.

En bra rollbesättare inom näringslivet jobbar likadant. Tydlig kravprofil, tydligt resultat. Skådisens manus kan översättas till arbetsverktyget som den anställde ska arbeta med – från affärsanalyser till it-strukturer.

Andra budordet: Var trevlig

”Var naturlig, trevlig och intresserad. De flesta skådisar som kommer in i rummet, allt från etablerade till nykläckta statister är nästan alla nervösa, obekväma och några kanske till och med lite rädda. Rädda skådisar är inte så bra. Till skillnad från skådisar som känner sig trygga och sedda och som naturligt vågar mer. Se till att de förstår att det är tillåtet att misslyckas i rummet – man vill se vad de har att ge. Viktigt att castingrummet inte blir ett förhörsrum utan en liten scen där man inte kan göra bort sig”, fortsätter Måns Mårlind.

Det är likadant inom rekrytering. En expert har förmågan att under arbetsintervjun skapa en närhet där kandidaten kan visa vem han eller hon är och kan. Precis som vid en audition ska det inte bli ett förhör, utan en kreativ miljö.

Tredje budordet: Lyssna

”Prata inte för mycket. Låt skådespelaren först göra det som den förberett och kom sen med regi och förslag till andra versioner”, menar Månar.

En bra rekryterare kan prata – men framför allt lyssna. Och även höra mer än det som faktiskt sägs, att läsa mellan raderna.

Fjärde budordet: Lär känna kandidaten

”Ge regi. Se hur bra skådespelaren tar regi, vilket även indirekt är ett sätt att se hur bra hon eller han kontrollerar sitt instrument”, fortsätter Måns.

Att skapa en iscensättning för till exempel en vd med ett påhittat krisläge är ett bra sätt att se hur kandidaten reagerar – vi på Poolia sätter samman den typen av situationer.

Femte budordet: Ta med dig erfarenheterna

”Kom ihåg de goda idéerna”, avslutar Måns Mårlind och det gäller självklart även för en ”casting director” i näringslivet. Det gäller att ta vara på allt konstruktivt som förmedlas under en rekryteringsprocess – till det jobb kandidaten faktiskt söker, eller till något annat i framtiden. Hon kanske är ett vd-ämne trots att hon sökte en tjänst som CFO?

Måns Mårlinds 65 miljoner skäl att rollbesätta rätt – se trailern.

• felrekrytering
  • reklamkampanj