Fem råd för en bra start i juristkarriären

Anna Lensmar-Friedman från Poolia Legal ger sina bästa tips på hur du som juriststudent kan öka dina chanser till en bra start i juristkarriären.

Under de senaste åren har jag och mina kollegor rekryterat drygt 100 jurister till nya tjänster på advokatbyrå, bolag och inom offentlig förvaltning. Vår erfarenhet är att konkurrensen om juristjobben är stenhård oavsett senioritetsnivå. Det finns dock ett antal saker som du kan göra för att vässa dig redan under studietiden och öka chanserna till en flygande start i juristkarriären.

1 Läs det du tycker är roligt!

Utgångspunkten är att följa magkänslan. Om du brinner för immaterialrätt, läs immaterialrätt, strunta i om det just nu efterfrågas momsexperter eller är brist på förvaltningsrättare. Det du tycker är roligt är du förmodligen bra på och det är vad som krävs för att kunna konkurrera. Tycker man inte att det man gör är roligt finns det alltid någon som gör det bättre. Specifikt vilka fördjupningskurser man läst under juristlinjen är sällan avgörande för ett anställningsbeslut, ett bra studieresultat är generellt sett betydligt viktigare.

2. Glöm “jura non calculata” - know your numbers.

Arbetsgivare vill anställa jurister som har en god ekonomisk förståelse utan att för den sakens skull släppa på integriteten som jurist. På samma sätt vill advokatbyråer gärna lyfta de biträdande jurister till delägare som, förutom att de är skickliga jurister, har en egen klientbas och kan bidra till att driva verksamheten framåt. Oavsett om du skall läsa en extra kurs i företagsekonomi, en MBA på Handelshögskolan, eller bara ändra ditt mind- set; skaffa dig en affärsmässig förståelse. Som nybliven biträdande jurist, inarbeta vanan att förstå och räkna på ditt eget värde. Vad kostar du som anställd, hur mycket debiterar du? Hur bidrar du till att dra in nya klienter? Sätt mål och förbättra dina siffror. Alltför ofta vet jurister ett par år in i karriären inte hur de skall räkna ut sin egen lönekostnad eller hur mycket de faktiskt omsätter på ett år.

3. Omfamna ny teknik

I en alltmer IT-beroende värld där uppdaterade KM-system ökar i betydelse för att kunna levererara kostnadseffektiv juridisk rådgivning och där utvecklingen av ny teknik sker  explosionsartat har unga jurister en konkurrensfördel. Utnyttja det, ta till dig de nyheter på området äldre kollegor inte förstår sig på. Även den mest konservativa arbetsplats vill ge intryck av att hänga med och du kommer få mycket uppskattning för din expertis.

4. Skaffa relevant arbetslivserfarenhet

Juristutbildningen må vara förberedande för arbetslivet men det finns ett stort gap mellan vad man får lära sig på utbildningen och vad som uppskattas i arbetslivet, inte minst vad gäller metodik, rutiner och tillvägagångssätt. Ju mer man känner till om den sektor man vill arbeta inom desto mer anställningsbar är man. Dessutom är det mera troligt att någon som känner till arbetsuppgifterna och söker jobbet kommer att trivas och stanna än någon som bara har en idealiserad föreställning om hur det är att arbeta som jurist. Passa på att skriva uppsats med praktik. Sommarjobba! Många myndigheter söker t ex extra handläggare under sommartid och en sådan erfarenhet är enormt värdefull oavsett vilket juristjobb du sedan söker.

5. Ha roligt under studenttiden och bygg nätverk för framtiden

För inte så länge sedan marknadsförde advokater inte sina tjänster utan klienterna förväntades hitta till dem ändå. Numera är det en väsentlig del av arbetet för de flesta jurister att antingen sälja sina tjänster eller åtminstone bygga förtroende internt inom organisationen för sin förmåga att lösa uppgifterna. ”People skills” värdesätts högt. Även om man kan ha olika förutsättningar för att nätverka och för att hantera sociala situationer så gäller även på detta område att övning ger färdighet.

Anna Lensmar-Friedman, Poolia Legal

Alternativ lista:
1. Ha enbart AB i betyg.
2. Sitt ting.
3. Ha bra pratikplatser under utbildningen.
4. Vinn någon juridiktävling/ case under utbildningen.
5. Genomför en utlandstermin.
6. Känn rätt personer.
7. Var snygg.
8. Ha en spetskompetens.
9. Var aktiv i kår eller liknande förening.
10. Avstå från annat liv och socialt umgänge under utbildningen :).