Kunder och anställda väljer oss tack vare våra värderingar.

Kunder och anställda väljer oss tack vare våra värderingar

Vi fick en pratstund med Mats Petterson, vinnare av utmärkelsen årets HR-chef 2012 på kompetensgalan den 14 mars. Mats är personaldirektör på bygg- och fastighetsutvecklingsföretaget NCC.

- Stort grattis till utmärkelsen Mats! Vad tänkte du när du fick reda på att du hade vunnit?

- Jag blev förvånad i ärlighetens namn. Förvånad och väldigt glad. Jag var helt säker på att jag inte skulle vinna, så jag blev väldigt överraskad där på galan.

I motiveringen till vinsten står bland annat att du har drivit ett framgångsrikt värdegrundsarbete på NCC, berätta om det!

- Vi på NCC har under många år jobbat med våra värderingar, både internt och externt, i förhållande till våra olika intressenter. Vi utgår från en sund och stabil värdegrund som är välkänd och delas av alla på företaget, från den högsta ledningen, till alla andra på hela företaget. Det här är ett ständigt pågående arbete, våra värderingar måste finnas med överallt; i rekryteringsprocesserna, när vi jobbar med utveckling, i våra belöningsmodeller... Våra värderingar är företagets själ.

Rent affärsmässigt ser vi att kunder väljer oss framför våra konkurrenter tack vare våra värderingar. Vi är pålitliga och klara i tid. Ärlighet, respekt, tillit, ansvarstagande, enkelhet och fokus är det som gäller.

Vad är det som gjort just er så framgångsrika i värderingsarbetet?

Först och främst beror det på att koncernledningen och ledningsgruppen tror på, står bakom och framförallt lever efter värderingarna. Våra värderingar är verkligen företagets själ och inget som HR har hittat på. De finns med hela vägen. På många håll talar man om ett värderingsstyrt ledarskap, men här upplever jag att alla verkligen lever upp till det.

Den största utmaningen har varit och är, att få värderingarna att leva i hela företaget hela tiden och att inse att det är ett arbete som aldrig tar slut. Vi måste ständigt prata värderingar i alla våra forum.

Du har även lyft mångfaldsfrågorna som en del i arbetet, vad har det inneburit?

En diversifierad arbetsplats är mer kreativ. Det skapar kreativitet när man tittar på frågeställningar och problem ur olika synvinklar och det vill vi ta vara på.

Alla ska känna sig välkomna ute i byggbodarna, där det idag jobbar 98% män. Även på tjänstemannasidan är majoriteten av de anställda män, närmare 80%, men unga tjejer som börjar här ska ändå känna sig välkomna. Mångfald avseende kön, etnicitet och bakgrund är en mycket viktig del i vårt HR-arbete.

Hur var det att ta steget till byggbranschen efter många år inom tjänstesektorn?

Steget är inte så stort som man kan tro. I alla branscher tror man ju gärna att det är så speciellt just här hos oss, men vi är människor allihop!

Byggbranschen dras med en del fördomar som inte stämmer, det är inte så macho som man kanske kan tro! Här finns en kollegialitet som jag inte har sett i andra branscher, folk är stolta. Det vi producerar är konkret, som till exempel en motorväg som används av tusentals människor varje dag.

Men faktum är att allt jag hade med mig hit är sådant som jag har lärt mig inom tjänstesektorn.

Om du blickar framåt, vilka är de viktigaste frågorna för er?

Det är våra strategier för kompetensförsörjning, att attrahera rätt personal och att behålla och belöna våra anställda så att de vill stanna kvar. Vår personal är våra viktigaste ambassadörer, om de trivs och är stolta så blir vi mer attraktiva som arbetsgivare. Vi har känt av kompetensbrist i flera år, i olika delar av verksamheten och i olika länder, så kompetensförsörjning är avgörande.

Om någon som läser det här blir sugen på att söka jobb på NCC, vad vill du säga till dem?

Vi sköter numera all vår rekrytering på hemsidan, vi har flera affärsområden och HR-funktioner och den som registrerar sig där exponeras för samtliga. Man kan också skicka in en allmänansökan.

Hur gör du själv för att ladda batterierna, utvecklas och få inspiration?

Jag tankar via att resa och möta nya kulturer och människor. Det är det bästa för mig. Och så klart att jobba med människor och träffa anställda från andra delar av företaget. Även nätverkande med HR-personal i andra branscher är inspirerande.

Mats råd till dig planerar en HR-karriär:

Jag vill rekommendera att man inte nischar sig för tidigt, utan jobbar brett i början av karriären, med rekryteringar, med arbetsrättsliga förhandlingar, med kompetensutveckling. Att helt enkelt inte stressa fram något. Det man brinner för när man är 26 år kanske inte är det man tycker är allra roligast sedan!

En egen inre kompass viktigt för att lyckas inom HR-området och att inte göra avkall på sina värderingar. Man ska kunna leva vidare med sig själv och bara göra saker som man kan stå för. Att vara och ärlig och respektfull ger trovärdighet.

Faktaruta om utmärkelsen årets HR-chef på Kompetensgalan

Prisets syfte:

Priset ska gå till en HR-chef som på ett föredömligt sätt i sitt arbete använt sina kunskaper inom kompetensutveckling.

Kriterier:

• Pristagaren har ansvar för HR-arbete på sin arbetsplats.
  • Pristagaren ska ha visat påtagliga resultat.
  • Pristagaren ska ha verkat i en komplicerad och utmanande miljö.
  • Pristagaren är en god företrädare för skrået.
  • Pristagaren besitter en god förmåga att kunna kommunicera HR-perspektivet.

Poolia står bakom priset och Louise Anderberg, HR-chef på Poolia Sverige leder juryns arbete.

Mats Pettersson, personaldirektör, NCC

Motivering: »Mats Pettersson har på ett föredömligt sätt kopplat HR till affären. Han har framgångsrikt drivit värdegrundsarbetet och placerat HR som en viktig strategisk roll i koncernledningen. Dessutom har Mats Pettersson reformerat HR inom en traditionell och mansdominerad bransch.«

• karriär
  • ledarskap