Arbetsgivare lockar med fel saker

Sveriges personalchefer och arbetstagare har olika syn på vad som gör en anställning attraktiv. När personalcheferna försöker locka med en bra arbetsmiljö och sunda företagsvärderingar är de arbetssökande betydligt mer intresserade av lönen, en bra chef och möjlighet till uppskattning. Det visar Poolias Kompetensindikator där 500 personalchefer och 1 000 tjänstemän har besvarat frågor.

Förutom utvecklande arbetsuppgifter pekar Sveriges personalchefer på en bra arbetsmiljö och sunda företagsvärderingar för att göra en tjänst attraktiv. För de anställda är istället arbetsuppgifterna tillsammans med lönen, en bra chef och möjligheter till erkänsla och uppskattning viktigast. Flexibla arbetstider och trevliga kollegor är andra viktiga argument som får tjänstemännen att tacka ja till en ny tjänst.

– Undersökningen visar hur olika uppfattningar företagen och de sökande har om vad som lockar till en anställning. Det är viktigt för oss att förstå båda sidorna så att matchningen blir så bra som möjligt, säger Charlotte Järeby Hellman, kontorschef på Poolia i Göteborg och Jönköping.

När det handlar om vad som får de anställda att stanna länge på tjänsten är de sociala aspekterna viktiga. De anställda svarar själva att en bra chef, erkänsla och uppskattning tillsammans med utvecklande arbetsuppgifter och trevliga kollegor är avgörande för att de ska trivas.

Generellt värderar männen lön och förmåner högre än kvinnorna gör. Kvinnorna värderar istället trevliga kollegor mer än vad deras manliga kollegor gör.

Tips vid intervju: Poolias kompetensindikator visar att det finns en tydlig skillnad mellan vad tjänstemän och arbetsgivare anser gör jobbet till ett drömjobb. Här är tre saker som kan vara bra att veta inför intervjun:

1. Tycker du om att prata löner och förmåner? Du är inte ensam – det är bland det viktigaste för de som söker nytt jobb.
  2. Arbetsgivarna däremot pratar inte så gärna om pengar. Hellre lyfter de företagets värderingar – vilket de flesta arbetstagare tycker är ganska oviktigt.
  3. Men ni är överens på en punkt: Utvecklande arbetsuppgifter. Detta är såväl den parameter som arbetsgivare trycker hårdast på för att attrahera och behålla personal som det viktigaste kriteriet för arbetstagarna.

Personalcheferna lockar personal med:

2. Bra arbetsmiljö
  3. Företagets värderingar
  4. Bra chef, erkänsla och uppskattning
  5. Ansvar

Arbetstagarnas främsta argument för att ta ett nytt jobb:

2. Lön & förmåner
  3. Bra chef, erkänsla och uppskattning
  4. Flexibla arbetstider
  5. Trevliga kollegor

Personalchefernas verktyg för att motivera och behålla personal:

2. Bra chef, erkänsla och uppskattning
  3. Bra arbetsmiljö
  4. Ansvar
  5. Karriärmöjligheter

Det här får arbetstagarna att stanna länge på ett arbete:

1. Bra chef, erkänsla och uppskattning
  2. Utvecklande arbetsuppgifter
  3. Trevliga kollegor
  4. Lön & förmåner
  5. Bra arbetsmiljö

För mer information vänligen kontakta:
Charlotte Järeby Hellman, Kontorschef Poolia Göteborg och Jönköping, 0733-32 82 72, charlotte.jareby-hellman@poolia.se
Henrik Söderbäck, Presskontakt Poolia, 08-555 650 76, henrik.soderback@poolia.com

• kompetensindikatorn

Poolia är ett börsnoterat rekrytering- och bemanningsföretag och finns representerat i Sverige, Danmark, Finland, England och Tyskland. Huvudkontoret och merparten av våra anställda finns i Sverige. Vi erbjuder hög kompetens och lång erfarenhet inom rekrytering, personaluthyrning och chefsrekrytering.

Poolia Sverige AB
Box 207 (Kungsgatan 57 A) | SE 101 24 Stockholm | tel 0770-111 222 | www.poolia.se