Erkänsla och uppskattning bästa ledarskapet

En chef som kan ge erkänsla och uppskattning till sina anställda är viktigt. En sådan chef gör att man stannar kvar på sitt jobb. Mindre viktigt är ansvar, företagets värderingar och karriärmöjligheter – något som arbetsgivaren värderar främst. Det visar Poolias Kompetetensindikator som bygger på intervjuer med 500 personalchefer och 1 000 arbetstagare.

En chef som ger beröm och visar tacksamhet är den bästa ledaren. De är kriterier som lockar till sig kompetent personal, men som också gör att man stannar kvar på sitt jobb. Utvecklande arbetsuppgifter och en bra lön är också viktigt för att ta ett nytt jobb. Trevliga kollegor värderas även högt och gör att man väljer att stannar på sitt jobb. Inte lika viktigt är etik och rättvisa och företagets värderingar. Arbetsgivarens främsta argument för att både attrahera kompetent personal och för att motivera och behålla sina tjänstemän är däremot; bra arbetsmiljö, företagets värderingar och ansvar. Inte alls lika viktigt är chefens egenskaper såsom erkänsla och uppskattning gentemot sin personal.

Drygt en halv miljon arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden bytte arbetsgivare mellan åren 2008 och 2012, enligt SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS). Trots att en stor anledning till att byta jobb är att höja sin lön, så kommer en bra chef högt upp på listan. Det är
också det mest viktiga argumentet och som motiverar en tjänstemän att stanna på sin arbetsplats.

- Varje chef borde ha som målsättning att varje dag visa erkänsla och uppskattning till sina anställda. Ett sådant beteende är en bra investering för att behålla anställda länge, det är dessutom gratis. Det borde vara en självklarhet för alla ledare, säger Tobias Björk, Distriktschef på Poolia.

Det skiljer sig lite mellan könen. För män är en bra lön och att göra karriär viktigare. För kvinnor är istället trevliga kollegor och en bra chef viktigare.

Enligt Poolias Kompetensindikator kommer 1 av 4 att byta jobb under de närmaste sex månaderna. Då kommer bra ledarskap vara avgörande för om intresse finns, viktigare än lönen. Minst viktigt är att få ansvar, samt att företaget visar på etik och rättvisa.

För mer information kontaka:
Tobias Björk, Distriktschef Poolia, 019 766 37 07, tobias.bjork@poolia.se
Petra Selenius, Projektedare marknad Poolia, 08-555 650 73, petra.selenius@poolia.se

• akademiker

Poolia är ett börsnoterat rekrytering- och bemanningsföretag och finns representerat i Sverige, Danmark, Finland, England och Tyskland. Huvudkontoret och merparten av våra anställda finns i Sverige. Vi erbjuder hög kompetens och lång erfarenhet inom rekrytering, personaluthyrning och chefsrekrytering.

Poolia Sverige AB
Box 207 (Kungsgatan 57 A) | SE 101 24 Stockholm | tel 0770-111 222 | www.poolia.se