Maj månad – hög tid att fixa sommarvikarier

Företag måste fungera även när de ordinarie medarbetarna är på semester. En lyckad bemanningsprocess tar tid men ännu är det inte för sent att ta tag i frågan om hur man ska täcka upp för semesterledig personal.

Det är länge sedan Sverige stängde ned helt under juli månad och för många företag är det lika viktigt att ha rätt personer på plats under sommaren som under någon annan tid på året.

- Allt fler företagsledningar börjar inse vikten av att ersätta semesterledig personal med rätt kompetens, men många väntar onödigt länge med att börja leta vikarier, säger Jennie Lööf på Poolia i Jönköping.

Hon menar att det bästa är att börja i god tid innan semestrarna för öka chansen att hitta rätt person. Ett företag med bra framförhållning är Waggeryd Cell AB, en modern och rationell fabrik för tillverkning av pappersmassa. Redan i november 2013 kontaktade de Poolia Jönköping första gången för att säkra upp att de fick den vikarie de ville ha. De behövde en ersättare under sommaren 2014 till en position som är viktig för företaget och som måste fungera varje dag under året.

- Vi ville vara tidigt ute för att få träffa de bästa kandidaterna, säger Pelle Almén, ekonomichef på Waggeryd Cell.

Efter att ha träffat Susanna Svensson i början av februari, en civilekonomstudent som sökte sommarjobb, var saken klar.

- Jag hade precis börjat söka efter sommarjobb och tyckte att det här passade mig perfekt, säger Susanna Svensson.

Poolia hjälper till med hela processen för semesterbemanning – allt från annonsering, gallring och intervjuer till anställningsadministration och uppföljning. Se vidare på http://www.poolia.se/arbetsgivare/sommarbemanning-med-poolia/

För mer information kontakta:
Jennie Lööf, kundansvarig, Poolia i Jönköping, 036 17 32 67, jennie.loof@poolia.se
Charlotte Järeby Hellman, kontorschef, Poolia i Jönköping 036 17 32 65, charlotte.jareby-hellman@poolia.se

• sommarbemanningen
  • tjänstemän
  • rekryteringsföretag
  • rekrytering
  • bemanningsbranschen
  • arbetsmarknad

Poolia är ett börsnoterat rekrytering- och bemanningsföretag och finns representerat i Sverige, Finland och Tyskland. Huvudkontoret och merparten av våra anställda finns i Sverige. Vi erbjuder hög kompetens och lång erfarenhet inom rekrytering, personaluthyrning och chefsrekrytering.

Poolia Sverige AB
Box 207 (Kungsgatan 57 A) | SE 101 24 Stockholm | tel 0770-111 222 | www.poolia.se