Att starta en popup

Anledningen till att starta en pop up butik är många...

Pop Up butik (eller Pop Up Store / Pop Up Shop) är en butik som öppnas under en kortare period, alltifrån några timmar till 9 månader. Anledningen till att gränsen är vid nio månader är för att svensk fastighetsjuridik då ger hyresgästen besittningsskydd, vilket i sin tur innebär att hyresgästen blir stadigvarande.

Så, Varför ska man öppna ett Pop up Butik?

1. Marknadsföring

Antingen plöjer man ner pengar i traditionell marknadsföring, eller så ser man till att vara där ens publik är. Med det menar vi att en Pop Up Butik visar vad ens varumärke är och man träffar sina kunder "face to face". Många av våra kunder är verksamma på nätet och samtliga som Pop Up Agency samarbetat med vittnar om att försäljningen ökar både i på nätet och i butiken när företaget blir "fysiskt" där kunderna kan prata med personalen och känna på produkterna. Även om Butiken ligger långt ifrån många kunder rent geografiskt skapar Pop Up Butiken bevis på varumärkets riktighet och kvalitet.

Förutom ovanstående argument, hjälper även kunder till med att marknadsföra Pop Up Butiken via sina egna sociala kanaler såsom Facebook och Instagram m.m. Kunden blir din ambassadör!

2. Testa din marknad

Att etablera en permanent butik på en marknad är en alltid en risk. För att minska risken är etablering av en Pop Up butik ett bra sätt att se hur marknaden tar emot ens varumärke/produkt. Hur publiken reagerar på Pop Up Butiken kan då ses som en indikator på hur en permanent butik kommer fungera. Försäljningen och responsen i butiken ger konkret underlag för hur och om butiken ska fortsätta vara verksam på platsen.

3. Utförsäljningar

Att sälja ut utgående varulager är ett bra sätt att använda sin Pop Up Butik på. Med en Pop Up butik för utförsäljningar skapar man inte någon "urholkning" från de befintliga säljplatserna, utan man styr sina kunder till en specifik butik för att där skapa känslan av att kunden kan göra en bra affär till ett lägre pris. För mycket rea och utförsäljning i en befintlig butik/säljplats kan sända fel signaler till sina befintliga kunder.

4. Lokala evenemang

Vissa platser har högsäsong under en specifik tidsperiod. Det kan bland annat vara en semesterort, ett sportevenemang, en festival eller högtider. Det är under dessa tidsintervaller bra att vara närvarande där människorna finns med sitt budskap eller sina produkter.

Så vad väntar du på?

Hör av dig till oss på Pop Up Agency idag!

PopUp Agency hjälper till med att etablera Pop Up Stores i alla Sveriges Köpcentrum och städer. Vi har ett stort kontaktnät och hjälper till med allt från att förhandla hyror, skapa/hyra ut inredning och betalningslösningar, bemanna med personal, etablera och konceptutveckla utifrån konceptet "pop up store".

Peter Scherr

Presskontakt Founder & CXO 070 - 757 76 00