Fyrcylindrig Porsche 718 Boxster med 35 hk extra

Fyrcylindrig Porsche 718 Boxster med 35 hk extra

20 år efter att Boxster gjorde sin debut gör nu Porsche om konstruktionen av sina mittmotorbilar. Den nya generationen heter 718 Boxster och 718 Boxster S. De tvåsitsiga cabrioletmodellerna är nu starkare men samtidigt bränslesnålare. Beteckningen 718 är en hyllning till de fyrcylindriga boxermotorer som användes i den segerrika tävlingsmodellen från 1950-1960-talen, mittmotorsportbilen Porsche 718 som bland annat vann Targa Floria och Le Mans.

Centralt i den nya modellserien är den nyutvecklade fyrcylindriga boxermotorn med turboladdning. 718 Boxster utvecklar 220 kW (300 hk) ur sin tvålitersmotor medan 718 Boxster S når 257 kW (350 hk) ur sin 2,5-litersmotor. I S-modellen används också ett turboaggregat med variabel turbogeometri. Den avsevärda effektökningen, 26 kW (35 hk) jämfört med föregående Boxster-modeller, imponerar liksom de nya turbomotorernas effektivitet. De nya 718 Boxster-modellerna har upp till 13 procent bättre bränsleekonomi.

Den helt nya chassiinställningen och de förstärkta bromsarna ger sportiga och körglada egenskaper. Även formgivningen av den nya modellinjen är grundligt vidareutvecklad. Bilen är helt omarbetad med undantag för luckan över bagageutrymmet, vindrutan och tygtaket. Inuti möts man av en ny instrumentpanel. Dessutom ingår den senaste generationen Porsche Communication Management (PCM) med touchscreen i standardutrustningen. Navigation finns tillgänglig som tillval.

Effektiv turbomotor
Med lanseringen av den nya generationen 718 Boxster introducerar Porsche för första gången sedan slutet av 1960-talet åter sportbilar med fyrcylindriga boxermotorer. Turboladdning ökar vridmomentet på ett påtagligt sätt. Tvålitersmotorn i 718 Boxster har ett maximalt vridmoment av 380 Nm, (en ökning med 100 Nm) tillgängligt från 1 950 v/min till 4 500 v/min. 2,5-litersmotorn i 718 Boxster S når 420 Nm (60 Nm mer) från 1 900 v/min till 4 500 v/min.

Det innebär att de nya 718 Boxster-modellerna är ännu snabbare. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket accelererar från noll till 100 km/tim på 4,7 sekunder (0,8 sekunder snabbare). 718 Boxster S med samma utrustning gör sprinten på 4,2 sekunder (0,6 sekunder snabbare). Toppfarten för 718 Boxster är 275 km/tim och 718 Boxster S når en toppfart av 285 km/tim.

Porsches turbokoncept ökar körprestandan samtidigt som den förbättrar bränsleekonomin. I 718 Boxster har den fyrcylindriga turbomotorn med PDK-låda en bränsleförbrukning enligt NEDC på 6,9 liter per 100 km (1,0 l/100 km mindre). I 718 Boxster S förbrukar den 2,5-liter stora boxermotorn, utrustad med PDK-låda, 7,3 liter per 100 km (0,9 liter mindre per 100 km). 718-modellerna har som standard en sexväxlad manuell växellåda. Porsche Doppelkupplungsgetriebe, PDK, som nu har bränslebesparande virtuella växlar, finns som tillval.

Skarpare profil
718-modellerna känns igen vid första ögonkastet. Fronten på den nya cabrioleten har en mycket mer skulptural form. Det betydligt större luftintaget framtill är ett distinkt exteriört uttryck för det nya turbokonceptet. Ny design av strålkastarna med bi-xenonljus och integrerade LED-varselljus rundar av frampartiet. LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus finns som tillval.

Från sidan känner man igen den nya modellen på de nya skärmarna och sidotrösklarna. Större luftintag med två horistonella ribbor förstärker det dynamiska utseendet. Nya 19-tumshjul är standard på 718 Boxster S. Som tillval finns 20-tumsfälgar. Det nyutformade bakpartiet ser mycket bredare ut - inte minst tack vare rampen mellan bakljusen med den integrerade Porsche-logotypen. De helt omgjorda bakljusen känns igen på den tredimensionella LED-teknologin och fyrpunkts bromsljus.

Sportigare
Med sina köregenskaper följer den nya cabrioleten i spåren från originalmodellen av 718. Det helt omkalibrerade chassit förbättrar kurvegenskaperna. Den elektromekaniska styrningen är konfigurerad för att vara tio procent mer direkt. Det gör 718 Boxster ännu kvickare och enklare att styra, både på bana och i vardagstrafik.

PASM
Porsche Active Suspension Management (PASM) med tio millimeter lägre markfrigång finns tillgänglig som tillval. För första gången är PASM-sportchassit med 20 millimeter lägre markfrigång tillgängligt för 718 Boxster S. Det aktiva chassit som också trimmats om ger en ännu större bredd mellan långfärdskomfort och sportig styv fjädring.

Sport Chrono-paketet
Liksom i 911 har tillvalet Sport Chrono, förutom de tre inställningarna Normal, Sport och Sport Plus, även ett Individual-program. I bilar med PDK har Sport Response-knappen lagts till. Den sitter i mitten av programväljaren. Med inspiration från motorsport ger det föraren möjlighet att ställa in responsen från motor och PDK så att den blir mycket direkt.

Porsche Communication Management
Inuti känner föraren igen sig i Porsche-interiören, nu uppgraderad med nya inslag, som instrumentpanelen. Ett annat nytt inslag i den nya interiören är Porsche Communication Management (PCM) med mobiltelefonsförberedelse, gränssnitt för ljud och ljudpaketet Sound Package Plus med 110 watts förstärkare. PCM kan byggas på med moduler för att helt anpassa den till personliga krav. Till exempel är navigationsmodulen med röstkontroll tillgänglig, vilket gör det enkelt att mata in destinationer. Dessutom finns modulen Connect Plus som en påbyggnad av navigationsmodulen; den ger omfattande online-tjänster.

Marknadsintroduktion av den nya mittmotorsportbilen är planerad till maj. Priserna för 718 Boxster börjar på 542 000 kr i Sverige och 660 000 kr för 718 Boxster S.

718 Boxster: bränsleförbrukning blandad körning 7,4 – 6,9 l/100 km, stadstrafik 9,9 – 9,0 l/100 km, landsväg 6,0 – 5,7 l/100 km, CO2-utsläpp 168 - 158 g/km.

718 Boxster S: bränsleförbrukning blandad körning 8,1 – 7,3 l/100 km, stadstrafik 10,7 – 9,5 l/100 km, landsväg 6,5 – 6,0 l/100 km, CO2-utsläpp 184 - 167 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel 46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.