Oliver Blume ny produktionschef på Porsche

Oliver Blume ny produktionschef på Porsche

Vid dagens styrelsemöte utsåg Porsches styrelse Dr. Oliver Blume (44) som efterträdare till Wolfgang Leimgruber (63). Oliver Blume kommer att leda avdelningen för produktion och logistik från och med den första januari 2013. Efter mer än 35 år i företaget kommer Wolfgang Leimgruber att gå i pension men han kommer att fortsätta som rådgivare i Volkswagengruppen.

Dr. Wolfgang Porsche, styrelseordförande i Porsche AG, och Porsches vd Matthias Müller tackade å ledningens vägnar Wolfgang Leimgruber för hans långa engagemang i Porsche och för hans framgångsrika arbete som ledde till att han sedan tre år ingår i Porsches högsta ledning.

Dessförinnan hade han flera ledande befattningar inom Porsches produktionavdelning. Flera viktiga framåtriktande beslut genomfördes under hans tid som styrelsemedlem för produktion och logistik, bland annat upprättandet av den nya lackeringsanläggningen i Zuffenhausen.

Därutöver var han ansvarig för att fabriken i Leipzig byggdes ut till en fullskalig kaross- och lackeringsanläggning inför produktionsstarten av den sportiga SUVen Macan. I samband med introduktionen av nya 911 introducerade Wolfgang Leimgruber helt nya tillverkningstekniker i och med den ökade användningen av aluminium och lättviktsstål i den nya bilen.

- Du höjde ribban ordentligt och har gjort dig förtjänt av högsta betyg hos Porsche, sade vd Matthias Müller när han tackade den avgående produktionschefen. Matthias Müller var också mycket nöjd med att i Oliver Blume ha värvat "en erkänd produktionsexpert till Porsche AG."

Den högskoleutbildade maskiningenjören började sin karriär som trainee hos Audi för 18 år sedan. I Ingolstadt arbetade han med planeringen av lackeringsverkstaden, ledde karossutvecklingen av Audi A3, var assistent till produktionsledningen och övertog senare den övergripande ledningen för Audis pilotanläggningar. På en internationell nivå har han arbetat hos SEAT i Barcelona mellan 2004 och 2009, där han var ansvarig både för planering och för centrum för pilotserier. Därefter tog han över internationell produktionsplanering för märket Volkswagen i Wolfsburg.

Stora utmaningar väntar Oliver Blume hos Porsche AG. Två helt nya modeller inom kort att börja tillverkas, sportiga SUVen Macan och supersportbilen 918 Spyder.

För ytterligare information kontakta Carola Klingvall 08-553 866 49 eller carola.klingvall@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.