Porsches orderingång ökar med 14,5 procent i Tyskland

Porsche har gått bra på sin hemmamarknad Tyskland under det första kvartalet i år. Trots finanskris och allmänt köpmotstånd har orderingången ökat med 3 497 bilar vilket är 14,5 procent över förra årets siffror. Enbart i mars kunde Porsche Tyskland teckna order på cirka 1 400 bilar vilket nästan tangerar de bästa marssiffrorna hittills från mars 2006. Jämfört med februari i år är det en uppgång på 57 procent.

Bernhard Maier, ordförande i Porsches återförsäljarförening i Tyskland säger:

-Det höga ordertecknandet under första kvartalet 2009 visar att vår nya generation av Porsche 911, Boxster och Cayman, med sina bränslesnålare och trots det starkare motorer med bränsleinsprutning och PDK-växellåda, har tagits emot väl av kunderna. Den framgångsrika introduktionen av Cayenne Diesel kommer också att bidra till ökat ordertecknande.

Även registreringarna har ökat. I mars registrerades 1 472 nya Porsche i Tyskland. Det motsvarar en ökning med 69 procent jämfört med februari i år och är en ökning med 2,9 procent jämfört med mars förra året.

-Siffrorna motiverar oss att fortsätta vår produktoffensiv, säger Bernhard Maier.

-I maj börjar vi försäljningen av nya Porsche 911 GT3 och samtidigt förbereder vi marknadsintroduktionen av vår fyrsitsiga Gran Turismo Panamera i september.

Med introduktionen av sin fjärde modellserie räknar Porsche med att under nästa räkenskapsår, som börjar den första augusti, åter få fart på försäljningssiffrorna.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2008 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 366 registrerades i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Karlstad och Stockholm.