Sveriges största Porsche Center invigs i Borås

Sveriges största Porsche Center invigs i Borås

Kommande helg invigs Sveriges största och modernaste Porsche Center i Borås. Det är Porsche Center Väst med anläggningar i Göteborg, Borås och Linköping som byggt helt nytt i bästa skyltläge vid motorvägsavfarten till Viared i västra Borås.

Posche Center Väst är ett familjeföretag som verkar i Borås sedan 1992 och alltså firar 20-årsjubileum i år. Den gamla anläggningen från 2003 på Verkstadsgatan i Borås var en av de första som byggdes efter Porsches dåvarande märkesprofil. Men det betyder också att den är en av de äldsta i landet så för tre år sedan började företaget planera för att antingen bygga om den gamla anläggningen efter dagens krav eller bygga nytt.

-Det tog inte lång tid att komma fram till att det var bäst att bygga nytt, säger John Larsson, platschef, som är mycket nöjd den nya anläggningen och inte minst med läget.

-Det är ett A-läge i Borås, enkelt att ta sig dit från alla håll. Att anläggningen syns från motorvägen är också en fördel.

Den nya anläggningen, som naturligtvis följer Porsches märkesprofil med den karaktäristiska metallicgrå fasadplåten, är med sina 3 500 kvm betydligt större än den gamla. Verkstaden har nu sex arbetsplatser mot fyra i den gamla, och bilhallen är dimensionerad för att rymma cirka 40 nya och begagnade bilar.

-Det är mycket luftigare och bilarna kommer bättre till sin rätt, säger John Larsson.

Men anläggningen är inte bara större utan också mer ändamålsenlig och verksamhetsanpassad, både efter företagets egna krav och efter Porches krav. Sådant som tidigare lades ut på andra företag som till exempel fyrhjulsinställningar, kan verkstaden nu själv göra och man kommer också att erbjuda däckshotell. En egen tvätthall gör det också möjligt att utföra rekonditionering på bilarna.

Att Sveriges största Porsche Center ligger i Borås kan kanske förvåna.

-Vi är stora här och etablerade sedan länge, säger John Larsson, och framhåller att det dessutom är mycket på gång hos Porsche och därför naturligt att bygga i den här storleken. Nästa år kommer till exempel Porsches nya lilla SUV Macan.

Han får medhåll av chefen för Porsche i Sverige, Bosse Janson:

-Den här nya fullserviceanläggningen är ett viktigt steg för att förbereda sig för Porsches modelloffensiv och tillväxt i Sverige. Den är också ett led i vår strävan efter nöjda kunder, säger Bosse Janson.

Den stora tomten på 10 000 kvm gör det dessutom möjligt att växa ytterligare om behovet skulle uppstå.

I Porsche Center Väst ingår två ägarfamiljer som driver tre fullserviceanläggningar, i Göteborg, Borås och i Linköping.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.