1 miljon dollar för ett domännamn?

Skulle du spendera över 1 miljon USD på att byta ert domännamn?

Vid första anblick låter det inte som ett särskilt smart beslut, eller?

På Ports Group har vi hanterat förvärv av domännamn på uppdrag av våra kunder i över två årtionden nu. Det är därför det är så kul att läsa den uppriktiga krönikan av grundaren av (vad som nu är) sumo.com om vad som fick honom att ta beslutet att spendera 1,5 miljoner USD på att byta deras domännamn från sumome.com till sumo.com. Läs mer här.

Vi vet av erfarenhet att det finns många företag därute som är missnöjda med sitt primära domännamn. Att inte äga .com adressen för sitt varumärke är det vanligaste missnöjet. Men det finns alltid sätt att förbättra sin webbnärvaro, vanligtvis utan att behöva spendera ens i närheten av 1,5 miljoner USD.

Enligt vår erfarenhet är de flesta domännamn till salu om ens domännamnspartner har färdigheterna att komma i kontakt med ägaren, förhandla väl och verkligen säkerställa att man får vad man betalat för. Sist men inte minst, sätt en realistisk budget och motstå frestelsen att starta med ett skambud.

I många fall är dessutom missnöjet med att inte äga ett domännamn helt i onödan. Detta på grund av att man faktiskt kan ha juridisk rätt till domännamnet, helt utan egen vetskap!

• digital