Apple knyter ihop säcken med köpet av icloud.net

iCloud är Apples primära molntjänst och en vital del av Apples ”ekosystem”. iCloud lanserades oktober 2012 och har idag uppåt 800 miljoner användare.

Men det var så sent som i april samma år som Apple köpte domänen icloud.com. Domänen köptes av det svenska företaget Xcerion och i samma veva köptes även företagets registrerade iCloud-varumärken. Enligt uppgift betalade Apple Xcerion runt 45 miljoner kronor vid det tillfället.

Apple har sedan dess haft som ambition att ha total ensamrätt för namnet, både juridiskt i form av registrerade varumärken, och digitalt i form av domännamn. Apple har därför successivt tagit över domännamn efter domännamn under iCloud-lydelsen. Som exempel transfererades Xcerions resterande innehav á 170 domännamn under iCloud-lydelsen till Apples administration och ägarskap fyra år efter icloud.com.

Nu knyter alltså Apple ihop säcken med köpet av icloud.net. .NET är den fjärde största toppdomänen i alla kategorier, bara .COM, .RU och .ORG är större. Domänen har sedan 2011 varit värd för ett kinesiskt socialt nätverk som nu stängs ner för gott som ett resultat av köpet.

Detta är ett bra exempel på vikten av att ”äga” ett varumärke online, i form av domännamn, precis som rent juridiskt i form av varumärken. Att enbart skapa sig en stark juridisk rättsgrund i form av registrerade varumärken är inte samma sak som att skapa sig en digital ensamrätt till ett varumärke. Ett registrerat varumärke är nämligen bara ett av många kriterier som ofta krävs för att påvisa en större rätt till ett domännamn än dess nuvarande ägare. Ett bra exempel på detta är domänen amazon.se, nageln i onlinejätten Amazons öga (läs mer här). Som om det inte är nog skiljer dessa kriterier sig ofta åt från toppdomän till toppdomän.

Exemplet visar att det faktiskt går att skaffa sig ensamrätt till ett varumärke, juridiskt som digitalt, även om man är sent ute. Men det är inte många, om ens några, bolag som har samma kassaskrin som Apple att bekosta satsningen med.

Fallet iCloud är slutligen, mer än något annat, ett exempel på att det alltid är mindre kostsamt att agera proaktivt och i förhand registrera varumärken och domännamn, än att i efterhand tvista och/eller förvärva redan registrerade varumärken och domännamn.

Uppdatering 2017-04-10:
Sedan vi publicerade detta inlägg i februari i år har det hänt saker gällande amazon.se.

Den 8 mars bytte nämligen domänen ägare och den nya ägaren är Amazons europeiska dotterbolag Amazon Europe Core S.à.r.l.

Vad Amazon egentligen betalade för domänen i fråga är inte känt. Man kan dock anta att det var en lönsam affär för den förra ägaren. Därmed stärks slutsatsen i inlägget i fråga, det är alltid billigare att vara proaktiv än reaktiv vad gäller domännamn och varumärken.

Källa:

• legal