Tillbakablick på 2017 och vad som händer framöver - VD har ordet

Hej kära kund,

I dessa (förhoppningsvis) lugna mellandagar vill jag ta tillfället i akt att skicka en nyårshälsning och tacka dig för året som varit. Tack! ❤︎

För oss på Ports Group har 2017 varit ett minst sagt spännande år. Vi gick in i 2017 i ljuset av en färsk fusion av House of Ports-bolagen, samt en rebranding av det fusionerade bolaget till Ports Group. Detta innebar givetvis utmaningar, men även oerhört spännande möjligheter för oss att kunna ta nästa steg i att vara en strategisk partner i utvecklingen av våra kunders verksamhet.

Under 2017 har vi lagt fullt fokus på att vässa Ports Groups erbjudande och kvalitetssäkra alla delar av vår leverans gentemot dig som kund. Vi har även inlett marknadssatsning för att belysa många av de utmaningar som våra kunder möter. Exempelvis det senaste årets lavinartade ökning av e-postbedrägerier. För att möta detta hot har vi under 2017 tagit fram en lösning för att skydda sig mot just e-postbedrägerier och tagit upp ämnet i många olika kanaler, bland annat i vår sponsring av Dagens Industris podcast DI Digital.

Under årens lopp har vår breda verksamhet lett till frågor som ”Vad är det egentligen ni gör för era kunder?”. När jag själv vill veta vilken skillnad ett företag gör för sina kunder går jag alltid direkt till deras kundcase (om det finns några). Ett kundcase säger så oerhört mycket mer om en leverantör än vad ett produktblad eller säljpresentation någonsin kan göra. Därför har vi under året även lagt fokus på att lyfta fram några av de många framgångsrika partnerskap vi har med våra kunder. Några exempel på kundcase vi lagt till under året är Mr Green, Synsam, Stockholms Stad samt det i dagarna lanserade caset om vårt arbete med Folksam.

2017 var även året då vi öppnade dörrarna till vårt första kontor i Malmö och nyrekryterade uppåt 20 personer till bolaget. 2018 kommer fortsätta i samma spår, men i en ännu högre växel. Utöver utveckling av vår kärnverksamhet kring säker och policystyrd domännamn- och varumärkeshantering kommer vi 2018 fortsätta informera om riskerna att brista i sin cybersäkerhet. Men vi kommer även tidigt under 2018 lansera vår lösning för att identifiera och stoppa piratkopiering av våra kunders produkter. Detta är något vi på Ports Group brinner mycket för. Inte bara för att det finns ett uttalat behov hos våra kunder av en integrerad lösning för detta, utan för att piratkopiering är en verksamhet med väldokumenterat hemska konsekvenser. Vi skulle rekommendera alla att titta på följande korta föreläsning på temat:

Vi kommer givetvis återkomma med mer information kring detta inför lansering.

Slutligen, i år har vi i stället för julklappar valt att skänka pengar till Barncancerfonden i våra medarbetares och kunders namn.

Vi ses i det nya året!

God fortsättning och Gott nytt år!

/Annelie Liljeqvist

• Datasäkerhet