Pressmeddelande -

Johanna Broman Åkesson: Povel Ramel – en kulturhistorisk resa i glädjens tecken!

Under årets första månader arrangerar Senioruniversitetet Stockholm en föreläsningsserie med Johanna Broman Åkesson, fil dr i musikvetenskap vid Stockholms universitet. Ämnet för sex föreläsningstillfällen är "Povel Ramel – en kulturhistorisk resa i glädjens tecken"!

Ur Senioruniversitetets program:
Povel Ramel är en centralgestalt i det svenska 1900-talets kultur. Hans visor speglar och kommenterar den svenska kulturhistorien på ett unikt sätt. Hans musikproduktion famnar nästan hela 1900-talets populärmusikhistoria från skillingtryck till rock och rymmer även konstmusikaliska drag – allt tolkat med glimt i ögat och jazzig timing. Hans texter bjuder på såväl ordlekar som filosofiska betraktelser, drag från såväl folkliga ballader som moderna poeter.

I denna föreläsningsserie gör fil dr Johanna Broman Åkesson en djupdykning i Ramels produktion. Utifrån olika perspektiv sätts hans verk i relief till samtida och historiska genrer och stilar samt andra text- och musikskapare som Bach, Bellman, Alice Tegnér, Irving Berlin, Evert Taube, Karl Gerhard, Ulf Peder Olrog, Fats Waller och många fler. Föreläsningarna bjuder på mängder av musik- och textexempel ur vitt skilda genrer och från flera sekler.

Missa inte detta tillfälle att lära mer om Povel Ramel och hans skapande!

Föreläsare Johanna Broman Åkesson, fil dr i musikvetenskap, Stockholms universitet
Programansvarig Bengt Etzler
Tid Sex onsdagar kl. 14.00–15.45: 25/1–1/3
Lokal Katasalen, ABF-huset, Sveavägen 41
Avgift 550 kr

Anmälan på Senioruniversitetets webbplats

• Musik

• Povel Ramel-sällskapet
  • johanna broman åkesson
  • povel ramel
  • senioruniversitetet

• Stockholm

Povel Ramel-sällskapet bildades år 2008 och har i dagsläget tusentalet medlemmar i såväl hela Sverige som i många andra länder. Sällskapet verkar på olika sätt för att Povel Ramels konstnärliga gärning bevaras, sprids och hålls levande.

www.povelramelsallskapet.se

Bli medlem!