Povels penna 2016 till Gotlandsrevyns Roland Olsson

Povels penna 2016 har tilldelats Roland Olsson, Gotlandsrevyn. Priset delades ut av Povel Ramel-sällskapets ordförande Anders Eldeman vid Svensk Revyfestival som hålls i Borlänge 10-13 augusti.

Roland Olsson har skrivit för Gotlandsrevyn i 19 år.

– Jag blev överraskad att få Povels penna, även om jag kände till att min revygrupp hade skickat in en nominering, säger en lycklig pristagare.

Juryns motivering lyder:

”För sin förmåga att med ironi och allvar skildra de lokala företeelserna. Med en tydlig vilja att roa och oroa levereras poänger. Och på traktens dialekt ibland. Därför går priset i år till Gotland.”

I juryn har suttit Stig Josfalk Bergman från Riksförbundet Lokalrevyer i Sverige (LIS), Anja Nordberg från Povel Ramel-sällskapet samt förra årets pristagare Niklas Johansson.

Povels penna tilldelas varje år en revyförfattare eller författarteam som producerat textmaterial, vilket kännetecknas av humor, satir, esprit eller annat för revynummer karakteristiska drag och som speglar eller behandlar händelser eller företeelser i nutid. Särskild vikt läggs vid att författaren med sina texter har bidragit till sin revygrupps utveckling. Första årets Povels penna delades ut var 1995. Bakom Povels penna står Riksförbundet Lokalrevyer i Sverige (LIS) samt Povel Ramel-sällskapet.