Blogg: Blir Sverige ett laddhybrid- eller elbilsland och spelar det någon roll?

I vår statistikdatabas ELIS kan vi för varje månad som går se hur fler och fler laddhybrider säljs och elbilarna halkar efter. I vårt seminarium om E-mobility i Almedalen försökte vi reda ut varför det ser ut som det gör på den svenska laddfordonsmarknaden. Vi valde att bjuda in tre representanter från bilindustrin som var och en valt att gå sin egen väg. Nissan som endast tillverkar rena elbilar. Volkswagen som både tillverkar laddhybrider och elbilar samt Volvo PV som endast satsat på laddhybrider. Vi bjöd också in tre företag som på varsitt håll gjort en hel del för elbilslandet Sverige. Jämtkraft och Falu Energi & Vatten som satsat hårt på de laddbara fordonen och säger att elbilar är framtidens fordon och Garo som är en av de ledande laddstationstillverkarna i Sverige. Garo berättade om att okunnigheten kring elbilar och laddinfrastruktur är stor, vilket vi hoppas bidra till att minska med vårt projekt ”Laddat för kunskap”. Bengt Gustafsson, VD på Falu Energi & Vatten berättade att de satsar på elbilar för våra barn och barnbarns skull.

Alla medverkande talade om att det behövs mer laddinfrastruktur i Sverige. Speciellt behöver vi satsa på snabbladdare längst vägarna. Men en som inte höll med om detta var professor Per Kågeson från Nature Associates. Han är generellt för de laddbara fordonen men tror inte att Sverige behöver satsa på ett rikstäckande nät av snabbladdare. Man kan ju fråga sig hur många gånger man kan äta på en snabbmatskedja mellan Stockholm och Göteborg. Kågeson menade också att man bör undvika vissa typer av stödformer som exempelvis Norge använt sig av. Hur länge kommer Norge ha fri parkering för elbilar? Och hur länge till kommer elbilarna få köra i kollektivtrafikfälten? Sedan berättade vår VD, Olle Johansson, om Power Circles nya projekt – en nationell databas för laddinfrastruktur. Detta projekt genomförs eftersom man idag som användare av laddbara fordon inte vet var det finns laddstationer samt om de är upptagna eller ur drift. En nationell databas kommer att tillgängliggöra denna information som sedan kan användas i appar, på hemsidor, i gps:er och andra tänkbara applikationer.

Under seminariet berättade Jacob Lagercrantz om deras lyckade insatser för att bygga ut snabbladdarnätet på västkusten i projektet E-coast.

Men för att Sverige ska bli ett land att räkna med inom e-mobility krävs att politikerna sätter ner foten och tar besluten som behövs. Därför bjöd vi också in två politiker, som berättade hur de såg på saken och vad de tror om de laddbara fordonens framtid. Miljöpartisten Agneta Börjesson var övertygad om att elbilen var något att räkna med i framtiden. Moderaternas Christer Akej likaså. Men tyvärr fick vi få konkreta svar på vad som kommer att ske om respektive parti kommer till makten efter valet i september. Frågorna kring supermiljöbilspremie och bonus-malussystem återstår. För att sammanfatta och avsluta seminariet tog vi upp alla deltagare på scenen. Alla deltagarna utom två trodde att vi skulle ha 100 000 elbilar i Sverige till år 2020, och alla var överens om att en nationell databas för laddningsinfrastruktur behövs nu. För övrigt var årets Almedalsvecka fullspäckad med seminarier kring E-mobility och så kommer det sannolikt att förbli, för framtidens fordon är elektrifierade och de är här för att stanna!

Mazdak Haghanipour, Projektledare, Power Circle AB
Bildtext: Alla seminariets deltagare samlade för paneldiskussioner.

• Energi

• event