Blogg: SUV-Pluginhybriden är det nya svarta

Igår läste ni blogginlägget om de rena elbilar som presenterades på motormässan i Frankfurt. Ett fåtal nyheter, men ändå ett steg i rätt riktning. Idag får ni istället läsa om vad som dominerade IAA i år, nämligen pluginhybriderna.

Nästan alla biltillverkare som jag pratade med på mässan pratade samma språk. De kommande åren är pluginhybridernas år. En pluginhybrid har alla de fördelar som elbilen har. Att den är tyst, mjukgående och miljövänlig. Men, behöver man åka längre sträckor så finns också den möjligheten. Detta är precis vad som behövs för att gemene man ska ta klivet över till helt rena elbilar enligt de biltillverkare jag pratat med.

Men det fanns en sak som förvånade mig. Jag trodde att SUVarna sjöng på sin sista vers. Men ack så fel jag hade. De är nämligen hetare än någonsin. För nu kan biltillverkare ta fram stora bilar där man kombinerar förbränningsmotorn med en elmotor, och vips så har man en stor och snabb bil med låga utsläpp!

Lås oss gå rakt på sak och se vilka nyheter som det bjöds på i denna kategori av fordon.

Volkswagen:

Volkswagen slår på stora trumman och annonserar att minst 20 av deras bilmodeller kommer finnas som laddhybrider eller elbilar år 2020. På mässan visades flera pluginhybrider upp. Golf GTE, Golf GTE Sport, Passat GTE, Passat GTE Variant och helt nya Tiguan GTE. Tiguan GTE visas än så länge upp som koncept, men är inte långt ifrån produktionsklar. Den får en total systemeffekt på 163 kW (218 Hk) och kan köras på ren el upp till 50 km, en räckvidd som kan förlängas genom solcellerna på taket. Förbrukningen enligt NEDC blir 0,19 l/mil och utsläppen anges till 42g/km vilket gör att bilen klassas som supermiljöbil. Förutom elmotorn finns en bensindriven turbofyra på 1,4 liter under huven. Bilen kommer ut på den svenska marknaden nästa vår. Än så länge finns det ingen prisbild.

Mitsubishi:

På mässan visade Mitsubishi upp den nya versionen av Outlander PHEV med över 100 nyheter. Man har arbetat mycket med designen och inredningen. Batteriet är dock fortfarande samma storlek. Men jag fick också veta att den populära Mitsubishi Outlander PHEV få två nya syskon som jag tror kommer bli riktigt populära. ASX är lillasyster till Outlander och presenterades som ett pluginhybridkoncept i Geneve. Denna blir nu verklighet. Outlander PHEV får också en storebror i form av Pajero PHEV. Både dessa fordon släpps i slutet av 2016 eller början av 2017 och kommer att ha ett större batteri än Outlander PHEV. Exakt hur stort fick jag inte reda på, men de ska klara cirka 80 km på ren el!

BMW:

BMW är tydliga med att de satsar på el som framtidens bränsle. Förutom deras i3 och i8 presenteras fyra andra pluginhybrider. Biltillverkarens premiummodell kommer finnas i tre versioner 740e, 740Le och 740Le xDrive. Dessa kan köra 40 km på ren el (xDrive 37 km). Utsläppen hamnar på 49g CO2/km (xDrive 53g CO2/km). En Turbofyra kombineras med elmotor som driver bakhjulen och ger en total effekt på 240 kW (236 Hk). Bilen släpps våren 2016. Modellen 330e kommer också att finnas på marknaden från våren 2016. En elmotor kombineras med BMWs senaste 4-cylindriga motor och ger en total effekt på 185 kW (252 Hk). Förbrukningen ligger på 0,21 l/mil och utsläppen 49g CO2/km. Även 225xe kommer att släppas våren 2016. Här kombineras elmotorn med en 1,5 liters 3-cylindrig motor och ger en total effekt på 165 kW (224 Hk). På ren el kan man köra upp till 41 km. Bränsleförbrukning och utsläpp är identiskt lika med modellen 330e. BMW visade också upp X5 xDrive40e som även den är en pluginhybrid. En turbomatad tvåliters fyra i kombination med elmotorn gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder. Batteriet är på 9 kWh.

Audi:

Audi visar upp sin SUV Q7 e-tron som är världens första turbodieselladdhybrid med fyrhjulsdrift. På ren el kommer man 56 km. Den kraftiga treliters V6:an på 285 Hk kombineras med en elmotor och gör 0-100 km/h på sex sekunder blankt. Vridmomentet är på hela 600 Nm. Här används massor med ny teknik. Bland annat värms kupén med spillvärme från drivningskomponenterna. Bränsleförbrukningen är 0,17 l/mil och bilen utsläpp är 46 g CO2/km och klassas därför som en supermiljöbil.

Toyota:

Toyota visade upp nya Toyota Prius PHEV. Bilen har fått en sportigare look men under huven döljer sig samma motorer och samma batteri som i tidigare modell. RAV4 som tidigare funnits som ren elbil har plockats bort ur sortimentet, istället ersätts den av RAV4 hybrid. Alltså inte en pluginhybrid. Toyota satsar istället allt sitt krut på vätgastekniken. Toyota visar också upp konceptet C-HR som är en hybrid, okänt om det är laddhybrid eller ej.

Mercedes:

Mercedes visar upp flera bilmodeller i PHEV-utförande, tidigare släppta S500e och C350e. Här visas också nya GLE550e som är en SUV i premiumklassen. Kanske inget att hurra för då den kommer 30 km på ren el med hjälp av det 8,8 kWh stora batteriet. En dubbelturbomatad V6 motor på 329 Hk arbetar ihop med en 85 kW elmotor och ger tillsammans 436 Hk och ett vridmoment på 479 Nm. 0-100 km/h på 7 sekunder blankt. Deras konceptbil IAA concept som visas upp drar många blickar till sig. En pluginhybrid med motor på 205 kW (279 hk). På ren el kan man köra cirka 65 km. Utsläppen ligger på 28 g/km. Men dessa siffror gäller i ”aerodynamic mode”. Det finns också en ”design mode” men då visar bilen något sämre siffror. Bilen är utrustad och förberedd för autonom körning och kommunikation. En väldigt futuristisk bil. Men det som är futuristiskt idag, kan bli verklighet om några år!

Peugeot:

Peugeot visar upp konceptsuven Quartz där man verkligen tagit ut svängarna. En riktig blickfångare. Bensinmotorn på 270 Hk får hjälp av två elmotorer på 116 Hk var. Elektriska räckvidden är 50 kilometer. På plats finns också Peugeot 308R hybrid som är en laddhybrid på totalt 368 kW (500 Hk). Den kombinerar en 4-cylindrig 1,6 liters motor med en elmotor på 85 kW. Batteriet är i minsta laget, 3 kWh.

Nissan:

När vi träffade Nissan var de väldigt klara med att de satsar på rena elbilar. Men deras senaste koncept Gripz har en hybriddrivlina där man lånat motorn från Leaf. Några tekniska specifikationer har dock inte släppts.

Porsche:

Porsche visar inte upp några nya pluginhybrider. Men deras tre modeller Cayenne, Panamera och 918 Spyder finns på plats.

Bentley:

Bentayga är Bentleys första SUV och nu är det klart att den släpps i en pluginhybridversion. Drottning Elizabeth blir den första köparen. Om hon köper PHEV-versionen är dock oklart.

Borgward:

Det mindre okända tyska biltillverkaren Borgward överraskar och visar upp sin BX7 i laddhybridversion. Den sjusitsiga SUVen med 401 Hk och en 13 tum stor skärm och ett bagageutrymme på imponerande 1344 liter! Den kommer cirka 55 km på el. Priset hamnar på cirka 30 000 USD och försäljning börjar 2016.

Fiat, Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo och resten av det italienska gänget vill inte beblanda sig med el, än så länge. Samma sak gäller asiaterna Kia, Subaru, Mazda, Infiniti, Honda, Hyundai, Suzuki och de andra. Men efter två dagar på mässan får jag ändå svar på min fråga. Och för varje monter jag besöker bekräftas svaret. El är framtidens bränsle och biltillverkarna vet om detta. Detta är precis vad som behövs om vi ska nå målet på en fossiloberoende fordonsflotta om 15 år. Bilmässan IAA i Frankfurt 2015 gav mig hopp om bilindustrin, om miljön och om den framtid vi kommer ge i gåva till våra barn och barnbarn.

Skrivet av: Mazdak Haghanipour, Projektledare Power Circle.

• Energi

• bilar