Digitaliseringen har nått energisektorn

Begrepp som Internet of Things, Big Data och molntjänster förändrar helt möjligheterna inom framtidens energimarknad. Smarta och uppkopplade elnät möjliggör decentralisering av energisektorn och integration av stor andel förnybar elproduktion. Flexibla användare och nya konsumtionsmönster effektiviseras med hjälp av automatisering, styrning och datahantering, och i det krävs nu en stor omställning för att hantera möjligheterna.

Nya affärsmodeller, ny kompetens och ny teknik behövs nu i energibranschen där IT- och kommunikation är ett viktigt huvudområde. Detta är ett av huvudspåren i samband med konferensen Power Circle Summit, som går av stapeln för andra gången den 5 maj.

– Vi har fått helt nya sätt att mäta, värdera och förstå den värld vi lever i. Med denna kunskap kan vi börja bygga ett smartare energisystem som främjar framtidens samhälle, säger David Mothander, Nordic Policy Councel på Google, som också är en av talarna på konferensen.

Eftersom digitaliseringen påverkar hela samhället har IT&Telekomföretagen i år gått in som medarrangör till konferensen. Deras uppdrag är att speciellt fokusera på att förklara och prata om digitaliseringens effekter, både om möjligheter och om eventuella hot.

– Digitaliseringen har nått energisektorn. Denna konferens ger möjligheten att få en överblick över de spännande affärsmöjligheter och kommande utmaningar som den medför, menar Anne-Marie Fransson, VD, IT&Telekomföretagen.

Övriga talare på konferensen: Erik Brandsma, GD Energimyndigheten, Lina Palm, SCA, Marie Fossum Strannegård, Globalt ansvarig för Utilities Ericsson, Johan Söderström, VD ABB Sverige, Johan Ehrenberg, Egen El, Ulf Rohlén, VD Örebrobostäder, Anna Borgeryd, Styrelseordförande Polarbröd samt Ibrahim Baylan (S), Energiminister

Energimarknaden är inne i en stor förändring där integrationen av förnybar el ökar snabbt i både Sverige och den övriga världen. Denna utveckling sätter andra kraftslag under stor press. Under temat ”Ny teknik som förändrar energimarknaden” kommer diskussioner om elmarknadens stora utmaningar och möjligheter att stå i fokus i samband med konferensen Power Circle Summit i Göteborg den 5 maj 2015.

För fler frågor gällande Power Circle Summit 2015:
Malin Hansson, projektledare Power Circle
+46 (0)70-280 3161, malin.hansson@powercircle.org