Historisk uppställning på Power Circle Summit

På senare tid har vi bevittnat en stark global trend på energiområdet där kundbehoven från den gamla energivärlden ersätts med nya och aktörernas förmåga att skapa nya värden för framtidens energimarknad är det enda som kan skapa fortsatt framgång. Detta kan kort sammanfattas med ordet Innovation.

Fem ledare med stort inflytande på den framtida energimarknaden kommer att diskutera vikten av innovation och utveckling i strategiarbetet på konferensen Power Circle Summit i Stockholm 2016-03-15.

Uppställningen är historisk och består av de tre stora energibolagens VD:ar, Magnus Hall, Vattenfall, Jonas Abrahamsson, E.ON och Per Langer, Fortum tillsammans med två vägvisare inom framtidstekniker och innovation, Charlotte Brogren, Vinnova och Charlotte Bergqvist, Power Circle.

Jonas Abrahamsson, Koncernchef E.ON Sverige:

- Den snabba tekniska utvecklingen ger kunderna möjlighet att aktivt delta i energimarknaden och ställa nya krav på hållbara energilösningar. Kunderna kan få bättre service och nya tjänster, framförallt digitala. Många kunder kan även välja om de vill bli elproducenter. Det innebär en branschglidning som skärper konkurrensen för energimarknadens nuvarande aktörer.

Charlotte Brogren, Generaldirektör Vinnova:

- Vi ser hur man i många länder nu satsar på hållbar stadsutveckling, något som kan bli en hävstång för innovation eftersom det inbegriper så många områden, alltifrån bostadsbyggande till trafiklösningar och energisystem. Det kommer att krävas helt nya samarbeten, där aktörer inom olika branscher och samhällssektorer samarbetar för att få fram nya lösningar.

Magnus Hall, Koncernchef och VD Vattenfall:

- På en marknad i förändring måste Vattenfall jobba mer med innovation än någonsin, både genom att bygga partnerskap med små, innovativa företag och samtidigt uppmuntra och skapa utrymme för att nya idéer och affärsmodeller ska kunna växa inom bolaget. Det handlar om att knyta till sig ny teknik och samtidigt möta kunderna närmare och på nytänkande sätt.

Länk till programmet

Länk till anmälan

För information, kontakta;

Malin Hansson, projektledare Power Circle

+46 (0)70-280 3161,malin.hansson@powercircle.org

Annika Persson, Svenska Mässan

+46 (0)31-708 80 43,annika.persson@svenskamassan.se

• smarta elnät
  • event

Power Circle är elkraftbranschens intresseorganisation, främst verksamma inom områdena smarta nät, e-mobility och förnybar energi. Organisationen har ett 40-tal partnerföretag, som alla vill vara med och driva utvecklingen inom branschen framåt. Ett brett nätverk, engagerade partnerföretag och expertkunskaper inom våra områden samlas under parollen "Electricity for sustainable energy".