Högskolan i Halmstad nytt partnerföretag i Power Circle

Nu är Högskolan i Halmstad en av drygt 40 partnerorganisationer i Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation. Högskolan i Halmstad har stort fokus på energi och hållbarhet, bland annat genom det nystartade ingenjörsprogrammet i förnybar energi. Tillsammans med partnerföretagen verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering. Verksamheten inriktas på nätverk, samverkan och demonstration inom framtidsfrågor såsom e-mobility, smarta nät och förnybar energi. Bland Power Circles partnerföretag finns kraftbolag, teknikleverantörer, konsulter, lärosäten och andra organisationer.

-  Power Circle representerar en unik kompetens och bredd av discipliner. Högskolan i Halmstad har en strävan att, inom såväl forskningsprojekt som utbildning, involvera flera styrkeområden till en effektiv samproduktion med näringslivet. IoT och smarta nät bygger t.ex. på teknikutveckling men även i hög grad på en vidgad förståelse av användarens behov och intresse. Vi hoppas att kunna tillföra värden till nätverket och ser det som en förmån att vara ett partnerföretag i Power Circle, säger Hans-Erik Eldemark, innovationsrådgivare vid Högkolan i Halmstad.

Högskolan i Halmstad bedriver forskning inom bland annat vindkraft och smarta elnät. Fokus inom smarta elnät ligger på elanvändaren och teknisk kommunikation, men även systemaspekter såsom samverkan mellan fjärrvärme och eldistributionssystemet. Högskolan i Halmstad är ett innovationsdrivande lärosäte och har därför stort fokus på entreprenörskap och innovation, något som passar bra ihop med de framtidsfrågor om Power Circle jobbar med.

-  Med Högskolan i Halmstad som partnerföretag breddas våra kontaktytor mot akademin och stärker vårt nätverk. Högskolan i Halmstad har en spännande profil som jag tror ger goda möjligheter till utbyte med många av våra övriga partnerföretag. Att ha nära kontakt med högskolorna är otroligt viktigt för att säkerställa framtida tillgång på rätt utbildad personal, säger Olle Johansson, VD för Power Circle.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB