Invigning av Sveriges första snabbladdare med CCS-standard i Falun

På lördag den 30:e november invigs landets första snabbladdningsstation med stöd för båda standarderna CCS (combined charging system) och CHAdeMO. Stationen finns vid ICA Maxi i Falun, och är en del av projektet Elfordonsoffensiven. Projektet leds av Power Circle i samverkan med flertalet svenska regioner, samt med finansiellt stöd av Energimyndigheten.

Tillsammans med lokala bilåterförsäljare kommer Falu Energi & Vatten att visa hur den nya stationen fungerar tillsammans med ett antal elbilsmodeller som finns tillgängliga på marknaden i dag.

–  Vi ser den här invigningen som ett bra tillfälle att visa upp ny laddteknik, men även att ge privatpersoner chansen att titta och provköra dagens elbilar, säger Lars Runevad, projektledare vid Falu Energi & Vatten.

Combined Charging System är den nya tyska standarden som kommer sitta i många av de kommande europeiska elbilarna. Standarden innebär att en och samma kontakt i bilen både kan ta emot snabbladdning med likström från speciella laddningsstationer och dessutom ladda med växelström från laddningsstolpar eller hemma i ett vanligt 230 V-uttag.

-  Bland de 2 900 laddbara bilar som sålts hittills i Sverige är CHAdeMO den helt dominerande standarden för snabbladdning. Samtidigt vet vi att bilar med stöd för CCS-standarden är på väg till Sverige, varför det är glädjande att Falu Energi & Vatten redan nu förbereder laddningsinfrastruktur för båda standarderna, säger Olle Johansson, VD för Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.

Snabbladdaren i Falun har levererats av Garo. Sedan tidigare har snabbladdare med CHAdeMO installerats i Västerås, Ludvika och Gävle inom ramen för projektet Elfordonsoffensiven.

Praktisk information:

Tid: 12.00-15.00. OBS: Invigning med bandklippning, 12:30.

Plats: ICA Maxi Falun, parkering mot E16.

Övrigt: Falu Energi & Vatten och ICA Maxi bjuder på lussefika. http://fev.se/privat/aktuellt/landets-foersta-snabbladdare-med-ccs/

För mer information, kontakta;

Lars Runevad, projektledare Falu Energi & Vatten

072-727 36 51, lars.runevad@fev.se

Olle Johansson, VD Power Circle AB

070-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

• elkraftbranschen
  • power circle

Om Power Circle;

Power Circle är elkraftbranschens intresseorganisation, främst verksam inom områdena smarta nät, e-mobility och förnybar energi. Organisationen har ett 40-tal partnerföretag, som alla vill vara med och driva utvecklingen inom branschen framåt. Ett brett nätverk, engagerade partnerföretag och expertkunskaper inom våra områden samlas under parollen "Electricity for sustainable energy". Intresserar detta ditt företag? Välkommen att kontakta oss om partnerskap!

Om Falu Energi & Vatten;

Falu Energi & Vatten AB är ett bolag som ligger i framkant när det gäller att arbeta med klimat- och energifrågor och framtidens infrastruktur. Tillsammans med dotterbolagen Falu Elnät AB och Falu Kraft AB är vi en spännande och utmanande arbetsplats där våra kärnvärden pålitlighet, effektivitet och uthållighet leder oss i vår vardag. Med våra verksamheter el, elnät, fjärrvärme & fjärrkyla, kraftproduktion, stadsnät, avfall samt vatten & avlopp är vi en viktig del av infrastrukturen i Falu kommun. Vi är cirka 160 anställda och omsätter cirka 630 miljoner kronor och är ett av Falu kommuns helägda dotterbolag. Mer information finner du under www.fev.se