PP Pension höjer återbäringsräntan till 7 procent

PP Pensions styrelse har beslutat att höja återbäringsräntan för den premiebestämda traditionella försäkringen till 7 procent från den 1 januari 2011. Höjningen är ett resultat av en god avkastning under 2010, som har lett till en stark konsolidering vid utgången av året.

Per den 31 december 2010 var konsolideringen inom PP Pensions premiebestämda traditionella försäkring 111,2 procent, vilket är en förbättring från 105,7 procent vid utgången av 2009. Den goda konsolideringen innebär att PP Pensions styrelse har beslutat att höja återbäringsräntan från 3 till 7 procent. Höjningen gäller retroaktivt från den 1 januari 2011.

- Enligt vår nya konsoliderings- och återbäringspolicy ska konsolideringen för den premiebestämda traditionella försäkringen ligga i ett intervall om 100 till 110 procent med en målkonsolidering på 105 procent. Det betyder att vi nu ligger både utanför det övre intervallet och en bit från målkonsolideringen. Enligt vårt regelverk ska då återbäringsräntan höjas, säger Jan Väistö, aktuarie på PP Pension.

Höjningen är ett resultat av en fortsatt god avkastning inom PP Pensions kapitalförvaltning. Under 2010 uppgick den totala avkastningen till 10,3 procent, där aktie- och fastighetsplaceringarna gav de största bidragen till årets resultat.

- Under förra året arbetade vi utifrån ett scenario där den globala tillväxten skulle bli stark, samtidigt som vi bedömde att många aktiemarknader var undervärderade. Vi valde därför att vara överviktade i riskbärande tillgångar och underviktade i räntebärande placeringar. Resultatet för 2010 visar styrkan i PP Pensions investeringsfilosofi, där vi vill ha många olika avkastningskällor för att därigenom skapa en långsiktigt stabil och god avkastning, säger kapitalförvaltningschef Cecilia Thomasson Blomquist.

PP Pensions bokslut för 2010 beräknas publiceras i mitten av februari.

För ytterligare information kontakta:

Jan Väistö, aktuarie, tel 08-729 90 74

Cecilia Thomasson Blomquist, kapitalförvaltningschef, tel 08-729 90 77

• återbäringsränta
  • totalavkastning
  • pp pension
  • pensionsbolag
  • pension
  • mediebranschen
  • kapitalförvaltning

Alla inom media och reklam kan spara i PP Pension. PP Pensions uppdrag från Medieföretagen, Journalistförbundet och Unionen är att hjälpa mediebranschen till ett bra sparande och en trygg pension. Allt överskott går tillbaka till spararna. Närmare 32 000 medieanställda på 530 företag är kunder i PP Pension. PP Pensions tillgångar uppgår till drygt 9,7 miljarder kronor.

Kjell Norling