​PP Pensions kvartalsrapport jan–mars 2017: Rekordnivå på förvaltat kapital

PP Pensions förvaltade kapital nådde i mars 15 miljarder kronor, en ny rekordnivå. Koncernens totalt förvaltade kapital var vid årsskiftet 14,5 miljarder. En miljard mer än året innan. Detta trots att 2016 präglats av politisk och ekonomisk osäkerhet, turbulens på börsen och fortsatta räntefall.

– Ökningen beror bland annat på ökade inflöden, vilket gläder oss eftersom det tyder på att pensioner blir en allt mer prioriterad fråga, säger Kjell Norling, VD på PP Pension.

– Vi är stolta över utvecklingen och jag är särskilt glad över att vår stabila portfölj nu tydligt visar sitt värde, säger Cecilia Thomasson-Blomquist, kapitalförvaltningschef på PP Pension. Våra investeringar i aktier, fastigheter, obligationer och hedgefonder har under ett antal år levererat en god avkastning, för 2017 är det framför allt aktier och fastigheter som har bidragit positivt till resultatet. Avkastningen under första kvartalet uppgår till 2,7 procent.

– Vi arbetar långsiktigt med vårt uppdrag att förvalta våra medlemmars pensioner. Tack vare en trygg finansiell ställning har vi goda möjligheter att möta utmaningarna i en fortsatt förväntat lågavkastande miljö, avslutar Cecilia Thomasson-Blomquist.

– Resultatet betyder oerhört mycket för PP Pensions framtida möjligheter, säger Kjell Norling, nu kan vi fortsätta att utveckla vår organisation för att vässa kundnyttan och investera i våra digitala ambitioner.

Alla inom media och reklam kan spara i PP Pension. PP Pensions uppdrag från huvudmännen Journalistförbundet, Unionen och Medieföretagen är att hjälpa alla i mediebranschen till ett bra sparande och en trygg pension. Allt överskott går tillbaka till spararna. Drygt 36 000 personer på mer än 700 företag är kunder i PP Pension.