Bokslutskommuniké PPS AB 2013-2014

Under en längre tid har vi fått frågor från olika håll gällande PPS ABs ekonomi och därmed också våra skolors fortsatta stabilitet. Frågor har också väckts om våra ägares långsiktighet och uthållighet.

Vi väljer därför att presentera en bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2013/2014. Bokslutet blir officiellt inom kort.

Elevrekryteringen till våra skolor går bra, trots att den demografiska nedgången fortfarande gäller för antalet ungdomar i gymnasieåldern.

Under året har vi investerat kraftigt i våra verksamheter. Investeringarna har gjorts av gym, bibliotek, starka elevhälsoteam med egen anställd personal, fortsatt behöriga lärare och mat med hög kvalitet. Dessa investeringar fortsätter. PPS skolor har under året också gjort en stor satsning på förstelärare för att ytterligare stärka vår pedagogiska utveckling.

Vårt kommande bokslut per 30 juni 2014 visar att:

• vår soliditet är mycket god, 30.9%
  • vårt egna kapital har stärkts upp till 37 mkr

Detta har möjliggjorts genom en kapitalisering där betydande aktieägartillskott har erhållits samt att bolagets långfristiga skulder har övertagits av moderbolaget RE Education AB.

Avslutningsvis vill jag understryka det ansvar och långsiktighet ägarna visar vår verksamhet, genom att starkt stödja oss med kapitaliseringen av verksamheten och vår likviditet, när det blåst snålt kring friskolor och just riskkapitalbolag ifrågasätts som ägare. Detta om något visar mig som VD på att ägarna har både uthållighet, tålamod och framför allt ekonomiska muskler för att låta skolorna utvecklas till ännu bättre verksamheter än idag, med elever som är nöjda, trygga och tillfredsställda med att få grunden till sin framtid i någon av PPS skolor.

Med detta sagt, PPS skolor är här för att stanna.

Marlene Terkowsky

VD/Koncernchef