Frisörelever siktar på Skol-SM!

Cybergymnasiets elever på Hantverksprogrammet med inriktning Frisör deltog i Skol-DM och tog hem 4 priser i 2 grenar. Tävlingen arrangerades av Sveriges Frisörföretagare den 22 februari på Sjölandsgymnasiet i Huddinge.

Priserna våra elever vann:

Grenen Långhårsuppsättning (Long hair up) och Permanentrullning för åk1.

• Första plats: Mimmi Ellqvist
  • Tredje plats: Lollo Andersson

Grenen Damklippning (Salon Cut & Style) och Herrföning för åk2.

• Första plats: Tyra Karlsson
  • Andra plats: Tanja Lundgren

Därmed har eleverna kvalificerat sig till Skol-SM (på Elmia Inspiration i Jönköping den 9-10 april).

Och det är inte första gången de gör det! Trots att utbildningen Frisör bara har funnits i 2 år på Cybergymnasiet, har den snabbt nått fram-gångar. Förra året vann eleverna pris 1, 3 och 5 i Skol-DM.

Hur lyckades utbildningen bli en sådan succé på så kort tid?
”För att vi lärare ska kunna inspirera våra elever, krävs närvaro och engagemang. Man
ska också vara sig själv, vilja bli bättre hela tiden och vilja dela med sig av kunskaperna. Elevernas framgångar är en stor drivkraft för mig.” – säger eldsjälen Anna Lenkel, utvecklingsledare och lärare på Hantverksprogrammet.

Mer info om Skol-SM för frisörer: http://www.frisor.se/utbildning/SkolSM.aspx