Utbildningskoncernen PPS förvärvar Nytorps friskola och Nytorps förskola

Nu ingår Nytorps friskola, F-9 skola och Nytorps förskola i utbildningskoncernen PPS. Förskolan behåller sitt namn, grundskolan kommer att heta Täby byskola.

Det är många barn som ska börja grundskolan till hösten och vi vill kunna erbjuda flera platser på skolnivå F-6. På denna skolnivå har vi ett väletablerat och omtyckt koncept som vi kallar byskolekoncept. Två skolors verksamhet bygger på det: Enskede byskola (2008) och Vasa byskola (2010). Vi kommer att implementera konceptet i Nytorps friskolas verksamhet och byter därför namn på skolan till Täby byskola. Förskolan behåller sitt namn och vår intention är att den ska få ytterligare avdelningar.

Vår förhoppning är att skolornas personal vill fortsätta att tillsammans med PPS AB utveckla verksamheten.

Vi har redan påbörjat vårt kvalitetsarbete, bl.a. genom att stötta skolan i att nå ut med sin information.  Under våren kommer vi, tillsammans med fastighetsägaren, att renovera skolans lokaler och förbättra utomhusmiljön, t.ex. vill vi skapa en grönare och roligare skolgård. Vi kommer också att förbättra utrustningen som behövs i undervisningen.

Täby byskola startar i höst med förskoleklass samt åk 1-3. Nytorps förskola välkomnar barnen i flera avdelningar.