Berättelser från Praktikertjänst: Framtidssäkrad tandvård - Tandläkare Jonas Ström

Nyhet -

Regeringens förslag till ändring av 3:12-reglerna tar inte hänsyn till de 2 120 verksamhetsansvariga som som i Praktikertjänsts regi driver privata, småskaliga mottagningar runtom i landet.. I dessa utskick träffar vi ett antal av Praktikertjänsts verksamhetsansvariga som berättar om varför de driver mottagningar och på vilket sätt ändringsförslaget oroar dem.

Jonas Ström - tandläkare Stockholm

Mottagningen i Stockholm där tandläkare Jonas Ström är verksamhetsansvarig är en av landets absolut modernaste tandläkarmottagningar. Jonas växte upp med en tandläkare till pappa som dessutom var en av pionjärerna inom Praktikertjänst. I dag arbetar totalt tio personer på mottagningen som Jonas delar med sin pappa.

Jonas tillhör den yngre generationen inom Praktikertjänst och drivs av att vara en vårdentreprenör. För Jonas har ambitionen alltid varit att arbeta privat. När han bestämde sig för att bli tandläkare var det ett beslut som gick hand i hand med önskan att driva en mottagning.

Småskaligt vårdföretag med det stora företagets trygghet och kompetens

Friheten i att få vara entreprenör och själv bestämma över och utveckla verksamheten är den allra största vinsten med att driva vårdverksamhet i Praktikertjänst, tycker Jonas.

– Eftersom Praktikertjänst hjälper mig med det tråkiga administrationsarbetet kan jag lägga min tid på att utveckla servicen på mottagningen. Jag lägger min tid på allt det som är roligt - att vårda patienter och utveckla verksamheten, säger Jonas.

Jonas Ström tycker också att Praktikertjänsts modell är fantastisk, bland annat för att den ger de anställda en trygghet. De har skyddet i att Praktikertjänst utför kvalitetskontroller som med jämna mellanrum ser över verksamheten.

För Jonas är det också värdefullt att kunna ta del av Praktikertjänsts utvecklingsarbete inom affärsområde Tandvård. Som verksamhetsansvarig får man tillgång och närhet till den kunskap som finns inom. Man har även möjlighet att delta i den kursverksamhet som bedrivs av företaget.

Ett överlägset koncept som hotas av förslag om nya 3:12- regler

Att regeringens förslag om nya 3:12-regler snedvrider konkurrensen bland olika driftsformer är det som Jonas Ström har mest problem med. Han tycker att regeringens förslag är märkligt då det i praktiken skulle innebära att en annan privat tandläkare över gatan skulle ha mer förmånliga regler än honom själv.

– Förslaget straffar Praktikertjänst, trots att patienterna faktiskt själva säger att vi har den bästa vården, enligt Svenskt Kvalitetsindex undersökningar, säger Jonas.

Om förslaget kring 3:12-reglerna går igenom, tror Jonas att konsekvensen blir att det blir svårare att rekrytera unga duktiga tandläkare. Inte minst är det ett problem för landsbygden som redan idag har svårt att rekrytera unga verksamhetsansvariga. Jonas menar att de som mest gynnas av det nu liggande förslaget om nya 3:12 regler är riskkapitalägda företag.

– Jag känner att man drar undan mattan för mig som ung verksamhetsansvarig. Att man skjuter bredvid målet i detta fall. Man riskerar att punktera ett unikt koncept som innebär att de som driver företaget också jobbar med patienterna – det är ju det som är garanten för kvalitativ sjukvård.

Praktikertjänsts koncept ger samhällsnytta

Som ett led i att erbjuda sina patienter en modern, serviceinriktad och effektiv tandvård arbetar mottagningen enligt Adderakonceptet, som är ett flerårigt verksamhetsutvecklingsprogram unikt för Praktikertjänst. För patienterna innebär detta en extra trygghet vad gäller kvalitet och omhändertagande. Praktikertjänsttandläkarna har i de senaste årens undersökningar från SKI, Svenskt Kvalitetsindex, också legat i topp vad gäller kundnöjdhet. Allra högst placerade sig de mottagningar som arbetar efter Addera-konceptet.

Patientnöjdhet är just ledstjärnan för Jonas Ström. Att utgå från patienternas behov och att inte ta för givet att patienterna strömmar in på mottagningen av sig själva är ett signum för hur man jobbar på mottagningen.

– Hos mig står patienterna i centrum. Jag brukar säga att patienterna är en del i teamet där vi gemensamt strävar efter ett långsiktigt friskt leende och en god munhälsa. Vi strävar efter högsta möjliga servicenivå för att överträffa patienternas förväntningar.

Jonas Ström pekar också på en stor skillnad mellan Praktikertjänsts koncept och sjukvård som bedrivs i andra privata former liksom i offentlig regi.

– När vi skulle renovera mottagningen togs ett helhetsgrepp och en stor investering gjordes för att modernisera både lokaler och utrustning till det absolut senaste. Är man en ensam entreprenör  skulle man inte våga ta den investeringsrisken. Med Praktikertjänst ges utrymme för utveckling av tandvårdskliniker. Jag vågar investera i en modern klinik som patienterna har glädje av, avslutar Jonas.