Holländska chefer inom offentlig sektor på besök hos Praktikertjänst

Holländska chefer inom offentlig sektor på besök hos Praktikertjänst

Som del av en chefsutbildning för personer inom den holländska offentliga sektorn genomfördes ett besök på Praktikertjänst huvudkontor. Björn Persson, personal- och kommunikationsdirektör, höll ett föredrag om Praktikertjänsts unika affärsmodell.

Deltagarna kom från många olika av verksamhetsområden inom den holländska offentliga sektorn. Under sitt studiebesök i Sverige kommer de även att besöka Stockholms läns landsting och Systembolaget. Syftet med besöket är att lära sig mer om bra exempel inom välfärdsservice.

Mellan den svenska och holländska tandvårds- och hälso- och sjukvårdssektorn finns den största skillnaden inom finansieringen. Där vården i hög grad finansieras av privata försäkringsbolag i Nederländerna.

Intresset var stort för Praktikertjänst och den unika affärsmodellen, som i Holland inte har någon motsvarighet. Många frågor från deltagarna rörde just affärsidén, finansieringen och hur man som patient kan komma i kontakt med Praktikertjänst.

- De privata vårdgivarna är mer populära än de offentliga om man frågar patienterna. Och vi är oerhört stolta över att vara bäst i klassen när det gäller kvalitet och patientnöjdhet, sade Björn Persson under föreläsningen.