Praktikertjänsts vd Carola Lemne toppar listorna

Praktikertjänsts vd Carola Lemne toppar listorna

Under vecka 10 presenterade Dagens Samhälle sin lista över svenska välfärdens 100 viktigaste kvinnor. Samtidigt offentliggjordes Veckans Affärers lista över Sveriges 30 mest inflytelserika kvinnliga direktörer. På internationella kvinnodagen den 8 mars presenterade sedan Expressen en lista över Årets Kvinnor. Praktikertjänsts vd och koncernchef Carola Lemne placerade sig på alla tre listor.

Så här beskrivs Carola Lemne av Dagens Samhälle:

”Vd, styrelseproffs, läkare och medicine doktor som snart blir vd för Svenskt Näringsliv och visar ordförande Jens Spendrup att det faktiskt finns kvinnor kompetenta nog för bolagsstyrelserna”.

Se hela listan på Dagens Samhälles webbplats

Veckans Affärer skriver följande:

”Läkare som efter 14 år i läkemedelsbranschen blev chef för Danderyds sjukhus. Lämnar i maj Praktikertjänst för vd-post på Svenskt Näringsliv”.

Se hela listan på Veckans Affärers webbplats

Expressen skriver:

”Tog över den tunga posten som bas för Svenskt näringsliv. Men har gjort avtryck även tidigare: som koncernchef för Praktikertjänst införde hon en webbaserad visselblåsartjänst där personalen anonymt kan larma om missförhållanden”.

Se hela listan på Expressens webbplats